Automatka Saksassa

Travemündesta itään Itämeren rantoja, puunlatvakiipeilyjä luonnonpuistoissa, päiväretkiä pyöräillen, linnoja, Berliinin valofestivaalit, monta pientä kaunista kaupunkia nähtävyyksineen, ristikkotaloineen ja maisemineen, Saarin, Moselin ja Reinin rannat ja niiden huippukauniit maisemat ja kylät ja lopuksi takaisin Lyypekkiin ja Travemünden Skandinavienkaille – kaikkea tätä sisältyi kuuden viikon automatkaamme Saksassa. Tähän artikkeliin on koottu koko reitti ja linkkejä pysähtymispaikkoihin.

Finnlinesin laiva tulee Travemündeen niin myöhään, että emme välitä lähteä pimeässä ajamaan pidemmälle. Tällä kertaa hotellivalintamme oli Hotel Gutenberger Lyypekissä, mutta olemme kokeilleet useita, ja monet kokemukset ovat hyviä. Parhaat Lyypekissä Hotel Schweizerhaus ja AirBnb-löytö Gemütliche Ferienwohnung in Ostseenähe ja kerran ajoimme Soltauhin asti (167km), jossa Hotel Landhaus Eden oli tosi hyvä.

Lue lisää täältä: Travemünden lautalta illalla hotelliin

Tältä näyttää kartalla suunnilleen ensimmäisten 11 päivän reitti ja sen kohteet:

Lyypekissä kohdallemme sattui kaunis päivä ja pyöräilimme Ratzeburger Seen ympäri ennen kuin jatkoimme matkaa pidemmälle. Rantojen reitti oli välillä hyvää pyörätietä, välillä kapeaa sorapolkua, mutta kokonaisuus oli mukava ja Ratzeburgin kaupunki kaunis.

Illaksi ehdimme Klütziin, josta olimme jälleen varanneet majapaikan Landhausidylle AirBnb:n kautta. Oli tosi hyvä. Klützissä pyöräilimme katsomaan Bothmerin linnan puistoa, teimme pyöräretken Boltenhageniin Itämeren rannalle ja kävimme Kalkhorstissa, jossa oli mielenkiintoinen alueen arkkitehtuurista ja historiasta kertova miniatyyrirakennusten puisto ja hieno Kalkhorstin linna.

Lue lisää täältä:Lyypekistä Klütziin

Klützistä teimme myös päiväretken Wismariin, josta tulikin monipuolinen. Aloitimme turisti-infojen mainostamasta Seebrückestä, joka on 350 metriä pitkä laituri Itämeren rannalla, sitten kiertelimme kaupungilla, jossa erityisesti yksi Saksan suurimmista toreista eli Marktplatz on hieno, nousimme hissillä kirkon tornin näköalatasanteelle ja illan lähestyessä kiertelimme vielä Poelin saarta rannoilla pyöräillen.

Lue lisää täältä:Wismar

Seuraava kohteemme oli Rügenin saari, joka on erityisesti itse saksalaisten suosima rantakohde. Olemme käyneet siellä aikaisemminkin. Tällä kertaa ihan ensisijainen kohteemme oli kiivetä luonnopuiston Baumwipfelpfadille. Sitten vierailimme Granizin komeassa metsästyslinnassa, pyöräilimme Jasmundin kansallispuistossa ja poikkesimme Sassnitzissa ja Stralsundissa. Jasmundin kansallispuisto oli pyöräilyolosuhteiltaan vähän pettymys, vaikka muuten kyllä ok, nuo kaikki muut kohteet tosi hyviä jälleen.

Lue lisää täältä: Rügen

Rügenistä jatkoimme matkaa Berliiniin ja pysähdyimme pariksi tunniksi Neubrandenburgiin. Kaupungin keskustaa ympäröi puiston reunustama muuri, jolla on vanhoja portteja ja muurissa roikkuvia näyttäviä ristikkotaloja. Keskustassa on sekä modernia kauppatoria, kauppakeskuksia että vanhoja kirkko-ja muita rakennuksia. Keskustasta pari kilometriä etelään on laaja Kulturpark puisto, jossa on ulkoilu- ja pyöräilyreittejä ja tapahtumapaikkoja.

Lue lisää täältä: Neubrandenburg

Täällä olimme neljättä kertaa. Brandenburgin portti, Televisiotorni, Berliner Dom, Potsdamer Platz, Bebelplatz ja monet muut ovat joka vuosi valaistuja kunkin vuoden teeman mukaan. Tänä vuonna teemana oli ”Elämän värit” ja se oli tuonut vielä enemmän värikkyyttä valoihin ja näimme myös monta uutta kohdetta, kuten Oberbaumin sillan, joka oli aivan fantastinen show, Hackesher Marktin aseman ja Siegessäulen. Lisäksi näimme Charlottenburgin linnan hienon videoshown, jota viime vuonna emme ehtineet nähdä. Juuri nyt en osaa sanoa, pitääkö päästä vielä viides kerta, mutta kyllä tämä elämys ainakin kerran kannattaa käydä katsomassa.

Lue lisää täältä: Berliinin valofestivaalit

Jatkoimme matkaa Berliinistä vähän etelämpää kiertäen Frankfurtin lähelle. Tälläkin matkalla monet pienemmät kaupungit olivat hienoja nähtäviä, esimerkiksi Erfurt, Bamberg, Rothenburg ob der Tauber ja lopulta olimme Main-joen varrella, josta ne upeimmat kohteet sitten taisivat löytyäkin, samoin kivoimmat pyöräreitit. Seuraava viikko meni näin:

Ensimmänen pysähtymiskohteemme oli Erfurt. Sielläkin löysimme oikein mukavan ja viihtyisän majapaikan Apartment im Grünen mit Anbindung ans Zentrum. Keskustaan oli kolmisen kilometriä. Sen olisi päässyt kätevästi raitiovaunulla, mutta lähdimme omalla autolla ja parkkis löytyi ihan helposti myös vanhan kaupungin laitamilta. Sitten kävelylle. Erfut on säästynyt suurilta sodan vaurioilta, joten arkkitehtuuri oli vaikuttavaa. Komea katerdraali, ristikkotalot, ”Pikku Venetsia” ja Krämerbrücken putiikit olivat oikein mukava kävelyreitti.

Toisena päivänä lähdimme liikkeelle pyörillä ja suunnistimme suureen puutarhaan eli Egaparkiin ja sen ympärillä oleville puistoalueille. Oli kiva pyöräilykaupunkikin, vaikka vähän myös harhailimme.

Lue lisää täältä: Erfurt

Tämä linna ei kuulunut suunnitelmiimme, mutta kun olimme ajamassa Gothan läpi kohti Wartburgin linnaa, tien varressa oli viitta: Burg Friedenstein. ”Hei, mikä toi on?” ja Juha käänsi rattia. Saavuimme kauniiseen puistoon ja kävimme linnan pihalla. Ympäristössä olisi ollut muitakin kulttuurirakennuksia ja museoita. Katsoimme jälkeen päin netistä linnan sisäkuvia ja hyvältä näytti.

Lue lisää täältä: Friedensteinin linna

Tänne poikkeamista olimme suunnitelleet ja ajoimme Eisenachin kaupungin läpi serpentiiniteitä ylös linnalle, odotimme shuttlebussia viimeistä mäkeä varten, ostimme liput linnan opastetulle kierrokselle, odotimme puolisen tuntia vuoroamme ja sitten teimme antoisan kierroksen. Wartburgin linna on suosittu paikka, viime vuosina sen suosio on kasvanut vielä lisää ja jonkin verran se koetaan jopa luterilaisten pyhiinvaelluspaikkana, koska Luther asui siellä vuoden paettuaan tuomiotaan ja käänsi sen vuoden aikana Uuden testamentin saksaksi.

Lue lisää täältä: Wartburgin linna

Seuraava kohteemme oli Bamberg, jonne saavuimme juuri sen rajan ulkopuolella olevaan Hallstadtin kaupunginosaan AirBnb:n kautta löytämäämme majapaikkaan, joka myös osoittautui oikein hyväksi. Ap. Sonnenschein bei Bamberg. Tulimme sopivasti, että ehdimme vielä iltakävelylle Bambergin kaupunkiin. Main-joki on täällä kapeampina kanavina ja se näkyy kaupunkikuvassa. Kaikkein suosituin turistikohde on Altes Rathaus ja sen ympäristön kanavamaisemat. Myös Katedraali ympäristöineen kerää katsojia.

Seuraavana päivänä lähdimme pyöräilemään Mainin rantoja, mutta pyöräilystä tuli hiukan lyhyt, koska alkoi sataa. Mutta siis periaatteessa ihan kiva juttu tämäkin mahdollisuus.

Lue lisää täältä: Bamberg

Sitten etsimme toisenlaista tekemistä ja löysimme rinteeltä vanhan Altenburgin linnan, jonne kiipesimme katselemaan hienoja maisemia. Tai siis ajoimme, parkkipaikka oli ihan vieressä. Torniin kiipesin kyllä, kun tilaisuus kerran oli, eihän sellaista voi jättää väliin?

Lue lisää täältä: Altenburgin linna

Rothenburg ob der Tauber on tunnettu ja suosittu käyntikohde. Sitä nimitetään usein Saksan joulukaupungiksi. Joulutorit ovat täälläkin huikean hienoja, mutta täällä on myös Weihnachtsmuseum eli Joulumuseo, jossa on erityisesti myymälässä esillä täältä kotoisin olevan Käthe Wohlfartin tuotantoa.

Olemme käyneet täällä pari kertaa aiemminkin, mutta nyt halusimme nähdä sellaisia asioita, jotka ennen olivat jääneet väliin. Yksi näistä oli pyöräily Tauberin rannoilla. Olipa hieno! Hyvät pyörätiet ruskan keskellä ja lokakuun puolivälissä +26 astetta lämmintä.

Toinen aiemmin väliin jäänyt kohde oli kaupunkia kiertävä muuri, joka ilman muuta pitää kiertää. Näkymät muurilta ovat moninaiset ja hienot ja muuri on itsessäänkin hauska käveltävä. Ei ihan esteetön, mutta helppo kyllä, oli mielenkiintoista katsella kaupunkia ja jopa ihmisten yksityisiä pihoja näin.

Myös linnan puisto näköaloineen oli hyvä kohde keskustan kauniiden ristikkotalojen lisäksi.

Lue lisää täältä: Rothenburg ob der Tauber

Jatkoimme Rothenburg ob der Tauberista länteen kohti Reinin rantoja Ludwigshafen am Rheiniin. Reitin varrella oli kaksi paikkaa, joissa harkitsimme pysähtymistä ja lopulta näistä toteutui Langenburgin linna ja automuseo. Schwäbisch Hall olisi ollut se toinen, mutta käytimmekin linnavierailuun enemmän aikaa, kun sekä linna että automuseo olivat niin kivoja.

Automuseossa oli paljon nähtävää historiaa, mutta myös tämän hetken kehitystä, esim sähköautojen mekaniikkaa. Näiden välille asettui kuplavolkkari, jota katsellessamme koimme jo itsekin olevamme museokamaa 🙂

Linnan sisätilat olivat kaunista nähtävää. Hohenlohe-Langenburgin perhe asuu siellä edelleen, joten vain osa on avoinna yleisölle. Perhe on sukua prinssi Philipille, ja siellä on esillä myös Britanniassa vierailuista kertovaa historiaa. Katot olivat valtavan hienoja.

Lue lisää täältä: Langenburgin linna ja automuseo

Seuraava majapaikkamme oli Ludwigshafen am Rheinissä ja sitä seuraava Wiesbadenissa. Kummassakin olimme kolme yötä, joten melkein viikko kului täällä ajellen. Tässä kuvassa ovat autoreitit, näiden lisäksi pyöräilimme sekä Neckarin että Reinin rantoja kahtena päivänä.

Valokuvat houkuttelivat meidät Heidelbergiin, emmekä todellakaan pettyneet. Neckar-joen rinteellä oleva Heidelbergin linna, sen ylittävät sillat, vanhan kaupungin näkymät ja ruskan värittämät rinteet tekivät päivästämme todella hienon. Aloitimme sen Heidelbergin linnasta ja sen terasseilta, sitten laskeuduimme takaisin rantaan, otimme pyörät esille ja teimme kauniissa säässä pyöräretken Reinin rannoilla. Majapaikkamme oli siis noin puolen tunnin automatkan päässä Ludwigshafen am Rheinissä. Mutta se oli hyvä sijainti, koska teimme sieltä retket myös Heppenheimiin ja Mannheimiin.

Lue lisää täältä: Heidelberg

Seuraavana päivänä suuntasimme retkemme Heppenheimiin. Myös se oli houkutellut kuvilla, eikä sekään ollut pettymys ollenkaan, vaan tarjosi samoin vielä enemmän kuin odotimme. Sielläkin oli rinteellä Starkenburgin linna, josta oli hyvät näkymät ympäristöön. Tämä linna oli otettu hostellikäyttöön, eikä siellä ollut näkymien lisäksi oikeastaan muuta nähtävää, paitsi ne näkymät. Heppenheimin Marktplatz, Rathaus ja sen ympäristö olivat juuri niin hienoja ristikkotalomaisemia kuin olimme kuvista nähneet, ja Pyhän Pietarin kirkko oli erittäin kaunis. Se oli yllätys, josta emme tienneet etukäteen.

Lue lisää täältä: Heppenheim

Mannheim on Reinin vastapäisellä rannalla meidän majapaikastamme katsottuna. Meillä oli vähän hankaluuksia löytää helppo parkkipaikka ollessamme tulossa Heppenheimista, mutta ehdimme silti tehdä sielläkin oikein antoisan kierroksen. Mannheimin linna on upea, Jesuiittakirkko melkein hengästytti kullan, vihreän ja valkoisen värisillä seinillään, Paradeplatz oli viihtyisä paikka istuskella ja Wasserturm oli tosi näyttävä rakennus keskellä puistoa. Seuraavana aamuna palasimme Mannheimiin, koska ehdottomasti halusimme nähdä myös linnan.

Lue lisää täältä: Mannheim

Palasimme aamulla Mannheimiin kiertämään sen päänähtävyydeksi usein mainittua Mannheimin linnaa. Parkkihallikin löytyi ihan linnan vierestä, ja samassa rakennuksessa toimii myös yliopisto. Kierros ei ollut varsinaisesti opastettu, mutta eri halleissa oli valvojia, joiden kanssa voimme kyllä keskustella, kun halusimme. Portaat, katot ja kauniisti kalustetut tilat olivat mahtavaa katsottavaa. Halleissa oli myös museotyyppistä historiaa, esimerkiksi musiikista, joka onkin yksi Mannheimin kaupungin vahvimpia kulttuurialueita. Paikka oli niin hieno, että olimme vähän yllättyneitä, kun olimme melkein ainoat turistit tiloja kiertelemässä.

Lue lisää täältä: Mannheimin linna

Darmstadtiin poikkesimme, koska olimme etukäteen nähneet kuvia siellä olevasta Hundertwasserhaus Waldspirale -korttelista. Sen vieressä oli sopivasti parkkitalo ja kiersimme korttelin jälleen kerran ihmetellen tätä arkkitehtuuria. Aikaisemmin olimme nähneet vastaavaa Wienissä ja Magdeburgissa.

Wiesbadenissa majoituimme hotelli Toskanassa, josta oli muutamia kilometrejä keskustaan. Illalla kävimme tutustumassa keskustan komeisiin rakennuksiin.

Seuraavana päivänä etsiydyimme Reinin rannalle ja kätevä parkkipaikka löytyi Biebrichin linnan puiston vierestä. Sitten vain pyörien selkään ja rantareitille. Reinin näkymät olivat jälleen kivoja pyöräilyyn ja pian olimme myös Eltvillen kylässä ja näimme komean linnan.

Harmiksemme alkoi sataa ja käännyimme takaisin. Ei olisi ollut kovin pitkä matka enää Rüdesheim am Rheiniin, jossa olimme muutama vuosi sitten. Aivan mahtava paikka! Kun tulimme takaisin Biebrichin linnan puiston viereen, teimme kävelylenkin puistossa. Hieno paikka ja hieno linna.

Lue lisää täältä: Darmstadt ja Wiesbaden

Tämä kohde oli yllätys. Saimme kutsun entiseltä opiskelijaltani tulla tapaamaan. Itse tapaaminen oli yksi matkamme parhaita kokemuksia ja samalla näimme oikein kivan paikan lähellä Frankfurtia ja saimme opastetun kävelyn hänelle tutussa paikassa. Hienoa!

Parhaat nähtävyydet olivat Marktplatz ristikkotaloineen, kaunis linna ja sen puisto ja erityisesti Kurpark jossa oli monenlaista nähtävää, tapahtumia ja myös paikan historiasta kertovia kohteita.

Lue lisää täältä: Bad Homburg vor der Höhe

Wiesbadenista teimme loikkauksen länteen. Poikkesimme Saarbrückenin kauniiseen kaupunkiin, ajoimme Mettlachin lähelle Vehingenin kylään majapaikkaamme Haus Zangerleen, jossa olimme olleet jo viime keväänä ja tykänneet kovasti. Seuraavana päivänä ajoimme Merzigiin ja lähdimme pyöräilleen Saar-joen rantaa Saarlouisiin, kaunis paikka, kauniit maisemat. Sitä seuraavana päivänä ajoimme Saarburgiin, jossa kiertelimme kävellen vanhan kaupungin nähtävyydet, kaikkien kehuman putouksen, linnan rauniot ja muut maisemat. Sieltäkin teimme pyöräretken pohjoisen suuntaan jokivartta pitkin. Mettlachissa kävimme tietenkin Villeroy & Bochin outletissä ja muissakin myymälöissä kuten monta kertaa ennenkin. Edullista kun on.

Lue lisää täältä: Saar-joen rannalla Saarbrücken, Saarlouis ja Saarburg

Mettlach

Saar-joen rannoilta siirryimme Moselin rannoille. Kävimme tankkaamassa edullisessa Luxembourgissa ja poikkesimme samalla keskustaan katsomaan sen rotkon vaikuttavia maisemia. Trierin ohi ajoimme Moselin mutkaisia rantoja näköalapaikalla poiketen Neumagen Dhroniin, josta olimme löytäneet edullisen majapaikan. Olimme valmiiksi joen rannalla, ja sieltä oli helppo lähteä illan näköalapyöräilylle Moselin rannoille, josta olimme jo pitkään haaveilleet. Haaveet toteutuivat hienosti.

Lue lisää täältä: Luxembourg – Trier – Neumagen Dhron – Moselin rantaa

Viime keväänä pydähdyimme pariksi tunniksi Bernkastel-Kuesiin ja kävelimme hetken vanhassa kaupungissa. Pysähdys oli helppo joen rannassa olevalta parkkipaikalta käsin. Silloin ei ollut aikaa pidempään, ja oli ilman muuta selvää, että tänne tullaan uudelleen. Meille se tarkoitti autoilua, mutta tänne pysähtyvät myös kaikki risteilyt. Vanha kaupunki on luonnollisesti ykkönen kaikkien turistien kuvissa, mutta myös rinteellä oleva Bad Landshutin linna on varsinkin näköalojensa takia hieno. Kuten muukin Mosel, myös Bernkastel-Kues tarjoaa viinintuotannosta kiinnostuneille viinitilojen vierailuja ja viineihin erikoistuneita liikkeitä myös vanhassa kaupungissa.

Lue lisää täältä: Bernkastel-Kues

Seuraavan kohteemme piti olla Cochem, mutta emme ajaneetkaan suoraan sinne. Ensin katselimme hetken korkeinta Moselin ylittävää moottoritiesiltaa eli Hochmoselbrückeä Zeltingen-Rachtigin kohdalla, mutta sitten teimme kunnon poikkeaman Mörsdorfin kylään, jossa on kiva Geierlayn riippusilta. Toinen meistä käveli sen edestakaisin ja nautti ruskamaisemista. Suosittelemme tätäkin mutkaa!

Lue lisää täältä: Geierlayn riippusilta

Cochem ei tunnu olevan kovin vieras kohde Moselin varrella. Ei mitenkään ihme! Risteilijät pysähtelevät siellä, aamusta iltaan maisemat ovat tunnelmallisia ja Reichsburgin komea linna rinteellä on niin hieno näky, että siellä varmasti tekee mieli käyhdä. Kävimme, ja osallistuimme opastettuun kierroksen ja muutenkin kiertelimme Cochemia sekä illalla että päivällä näkymiä ihaillen, osallistuimme opastettuun kierrokseen linnassa. Burg Eltz ei myöskään ole täältä kaukana, joten sekin vierailu sopi meille. Lisäksi käväisimme Beilsteinissä, joka on pienempi mutta jälleen yksi kaunis kylä Moselin rannoilla.

Kirjoitimme kolme tekstiä, lue lisää täältä:
Cochem
Reichsburgin linna Cochemissa
Burg Elz.

Kun rinteellä näkyy jotain mielenkiintoista, tekee mieli kääntää rattia ja poiketa katsomaan. Burg Thurant oli yksi tällä tavalla löytämistämme kohteista. Oikein hyvä mutka matkalle. Leppoisa kiipeily pihan kauniiden istutusten keskellä, kivat näköalat ja helppo kohde. Onneksi ei ole kiirettä mihinkään.

Lue lisää täältä: Burg Thurant

Koblenz oli yksi matkamme hienoimmista kohteista. Sinne houkuttelevat sekä kaupungin kadut, kirkot ja muut rakennukset, puistot ja aukiot ja tietysti myös mahtavat näkymät Reinin vastakkaiselta rannalta Ehrenbreitsteinin linnoitukselta, jonne pääsee helposti vaijerihissillä Koblenzin kaupungista tai autolla toisesta suunnasta. Olennaisin asia on kuitenkin se, että Koblenz on paikka, jossa Mosel laskee Reiniin ja niiden yhtymäkohdassa on niemen nokka, aukio, jonka nimi on Deutsches Eck. Siellä on myös Keisari Wilhelmin muistomerkki vuodelta 1897.

Lue lisää täältä: Koblenz

Koblenzin vastarannalla on Ehrenbreitsteinin linnoitus, jonka näyttelyhalleissa on paikallisia museoita, joissa voi tutustua esimerkiksi arkeologiaan, poliittiseen historiaan ja viinintuotantoon (myös maistelua tarjolla). Linnoituksen muurien sisällä on sekä ulkona että sisätiloissa tapahtumapaikkoja ja sieltä on myös hienot näkymät joelle ja Koblenzin kaupunkiin. Kävimme ensin linnoituksen laitamilla vaijerihissillä ja tulimme seuraavana päivänä paikalle autolla. Molemmat käyvät.

Lue lisää täältä: Koblenz: Ehrenbreitsteinin linnoitus

Majapaikkamme oli Reinin varrella Bad Salzigissa. Oikein hyvä paikka, Haus Rheinleben. Sieltä lähdimme päiväksi pyöräilemään ja samalla katsomaan Bacharachin kaunista ristikkotalokaupunkia. Hienoja olivat maisemat jälleen. Rinteillä oli linnoja, Loreleyn jyrkkä rinne oli historiallinen nähtävyys ja itse Bacharachin kylä oli jälleen yksi kaunis ristikkotalojen, kirkkojen ja näköalapaikkojen nähtävyys. Reinin vartta ei enää olisi tarvinnut jatkaa kuin 15 kilometriä ja olisimme olleet Rüdesheimissa, joka on valtavan hieno ja monipuolinen paikka myös. Olimme siellä muutama vuosi sitten ja aina tuntuisi hyvältä mennä uudelleen.

Lue lisää täältä: Pyöräilyä Reinillä: Bad Salzig – Bacharach

Tässä kohtaa sanoimme näkemiin linnoille, ristikkotaloille ja jokivarsien pyöräilyille ja lähdimme suuntaamaan kotiin päin. Ajoimme päivässä Soltauhin ja sieltä pariksi päiväksi Lyypekkiin tekemään viimeiset tuliaisostokset lastemme perheille, ja vielä hetkeksi pyöräilemään Ratekausta Timmendorferin rantaa. Oikein hyvä päätös meidän kuuden viikon automatkallemme Saksassa. Ja kuten lähes aina, autoilu päättyi Skandinavienkaille ja parin yön ja yhden päivän löhöilyn jälkeen olimme Vuosaaressa ja siitä puolen tunnin päästä kotona.

Juuri nyt suunnittelemme seuraavaa matkaa. Helmikuun alkuun ovat laivaliput Travemündeen jo varattuna, samoin kodinvaihto Barcelonan pohjoispuolelle Montgatiin helmikuun lopuksi ja vuokrahuoneisto maaliskuuksi Carvajaliin Aurinkorannikolle. Meillä on näistä suunnitelmista hyvä mieli.

Voit seurata meidän tulevia retkiämme ja matkojamme Facebookissa Ailajajuha

11 ajatusta artikkelista “Automatka Saksassa

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Tämä tuntui itsestäkin tosi kivalta. Oli aikaa, oli paljon rentoa kävelyä ja pyöräilyä erilaisissa paikoissa, aivan erityisesti noiden jokien maisemissa ja pienissä kauniissa kylissä. Tämä on sellainen vaihe meidän matkailussa, että suuri osa isommista kohteista ja kaupungeista on jo käyty, nyt ne voi jättää väliin. Saksassa esim. Hampuri, Leipzig, Dresden, Berlini, Frankfurt, Stuttgart, München yms ovat jo olleet montakin kertaa matkan varrella, joten nyt voi ottaa jotenkin rennommin ja kierrellä maaseutua ja poikkeilla sellaisissakin linnoissa, joita ei ole kummemmin mainosteltu.

1. reissukuume

Vau miten paljon upeita kohteita teidän automatka onkaan pitänyt sisällään!! Jos olisi aikaa, voisin ehdottomasti kopioida tämän reissun itsekin 😀

Liked by 1 henkilö

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Aikaa on eläkeläisellä, odota vain tulevaisuutta. Vaikka kyllä meillä aina on ollut tapana pysähdellä jossain rauhassa ja rennosti, vaikka matkan kokonaisuuteen ei olisi niin paljon ollutkaan aikaa. Olemme kyllä tosi tyytyväisiä tähän Saksan kiertelyymme.

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Me tykkäämme Saksasta. Se on ollut reiteillämme yli 30 vuotta. Eniten erilaisia läpiajoja muualle mennessä, mutta niilläkin olemme pysähdelleet milloin missäkin. Berliinissä olemme käyneet montakin kertaa, kerran parin viikon kodinvaihtolomallakin. Yksi kodinvaihto oli Salemissa lähellä Bodenseetä, kokonainen kuukausi, joten sekin seutu tuli tosi tutuksi. Nuo ristikkotalonäkymät ovat yksi viehättävä piirre ja juuri laskin, että olemme nähneet jo 23 linnaakin. Me jatkamme!

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Me haaveilemme oikeastaan uudesta samanlaisesta kierroksesta, Saksassa on niin paljon kivaa nähtävää, juuri noita pienempiä kyliä ja kaupunkeja ja hyviä pyöräilymahdollisuuksia. Myös historiaa.

2. matkallakaikkialle

Hienolta näyttää tämä reissu! Upeita maisemia, varsinkin näköalatorneista 🙂 On kyllä kiva, että on uusia reissusuunnitelmia myös jo tiedossa, niitä on aina mahtava fiilistellä ennakkoonkin!

Liked by 1 henkilö

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Oli kyllä meille mieluinen reissu, sekä nähtävää, että liikkeellä olemista, niitähän me seuraaviltakin reissuilta haemme. Tänään viimeksi olen niistä keskustellut tyttäreni kanssa, kun hänelläkin on kokemuksia.