Saar-joen varrella: Saarbrücken, Saarlouis ja Saarburg

Saar-joen varrella majoituimme Mettlachissa ja teimme retkiä Saar-kohteisiin. Pysähdys Saarbrückenissä, pyöräretki Merzigistä Saarlouisiin, kävely ja pyöräily Saarburgissa ja tietysti Mettlach ja Villeroy & Bochin outlet siellä. Vaikka pikku hankaluuksiakin oli, hyvin onnistunut osuus matkasta.

Olimme tulossa Wiesbadenista eli ihan Mainzin ja Frankfurtin läheltä. Pysähdyimme tekemään kävelykierroksen Saarbrückenissä, joka on kaunis kaupunki. Kaksi piirrettä korostui. Keskustassa oli monta komeaa kirkkoa, linna ja muitakin rakennuksia. Ja jokimaisemat loivat ihan oman tunnelman sillalta katsellessa. Pariin kirkkoon pääsi sisällekin.

Raatihuoneen edessä liehui Israelinkin lippu – ilmeisesti tämänhetkisen kriisitilanteen takia erittäin perusteltua ja näyttää myötätuntoa.

Katujen varsilla oli paljon terasseja ja pieniä aukioita, joilla istui väkeä. Oli suihkulähteitä, patsaita ja Halloweenin lähestyessä myös siihen liittyviä asioita näyteikkunoissa.

Ja ne jokinäkymät! Tässä kohtaa jo vähän harmitti, ettei ollut juuri nyt aikaa siirtyä pyörille.

Pientä hauskaakin ehti matkan varrella näkyä.

Illaksi ehdimme ennen pimeää Mettlachin lähelle majapaikkaamme. Olimme täällä jo viime keväänä ja ihastuimme paikkaan niin, että ilman muuta tulimme uudelleen.

Ehdimme vielä tehdä pienen auringonlaskukävelynkin Vehingenin kylässä, jossa majapaikkamme oli.

Merzig – Saarlouis pyöräretki

Seuraavana päivänä ajoimme Merzigiin, etsimme parkkipaikan jokivarresta, nostimme pyörät alas ja kypärät päähän ja siitä alkoi oikein mukava pyöräretki. Heti vieressä olevalta sillalta oli näin lupaava näkymä, vaikka harmaat pilvet jälleen vähän mietityttivätkin.

Mutta näin hienoissa maisemissa ajelimme Saarlouisiin asti.

Ajoimme Saarlouisin keskustaan, lähinnä vessan toivossa, mutta kyllä pikkukaupungin pyöräteistä ja näkymistäkin on vain hyvää sanottavaa. Tässä keskustan tori ja jälleen yksi komea kirkko.

Ja taas yksi kaunis ja erikoinen puu.

Bastion Saarlouisissa on raunioita linnoituksesta, joka on ollut pystyssä Saksan ja Ranskan rajojen riitojen takia, Ludwig XIV:n aikana, mutta jouduttu hajoittamaankin niiden takia. Kävin Bastionin pienellä kukkulalla katsomassa jokinäkymiä. Vihreä siirtymä tällä hetkellä? Olipa levää paljon.

Kaupunki on historiansa aikana kuulunut väliin Ranskalle, väliin Saksalle. Kumpikohan tähän viherrykseen nyt voimakkaammin puuttuisi?

Saarlouis on Saksan ”ranskalaisin kaupunki”. Ludwig XIV:n kunniaksi perustettu kaupunki on saanut nimensäkin Aurinkokuninkaalta. Eikä se kaukana Ranskan rajalta olekaan.

Hetken päästä takaisin ajaessamme istahdimme sivujoen varrelle näin vihreän joen varteen evästauolle.

Onneksi olimme ehtineet jo pitkälle takaisin päinkin ennen kuin alkoi sataa. Tämän sillan alle pakenimme vähän liian runsasta sadekuuroa. Emme olleet yksin, paikalla oli myös kolme saksalaista. Juha kysyi heiltä suositusta reitistä, eli siitä, kumpaa puolta jokea olisi parempi ajaa ja siitä keskustelusta sitten poiki se, että sanoin, että emme tunne näitä reittejä, koska olemme turisteja Suomesta. He puhkesivat hymyilemään, olivat kuulemma käyneet Helsingissä ja tunsivat hyviä pyöräreittejä sielläkin. Ja sitten se meitä ilahduttanut lause jälleen: ”Sie sprechen so gut Deutsch!” (Täytyy kyllä sanoa, että kyseessä on enemmänkin kohteliaisuus kuin fakta.)

Saarburg – kävely kauniissa kaupungissa ja linnalla + pyöräilyä joen rannalla

Ajoimme Mettlachista joen rantaa vähän pohjoiseen ja aamun sää näytti aika sumuiselta.

Saarburgiin saavuttuamme sumu alkoi kuitenkin hälvetä ja lähdimme kävelemään sitä kaikkien mainostamaa keskellä kaupunkia olevaa putousta kohti. Matkan varrella olleen kirkon terassilta näimme, että edessä olisi muutakin nähtävää. Torni mäellä näytti oikein hyvältä.

Ja tässä sitten se putous. Reunoilla oli kaiteellisia terasseja meille kuvien ottajille ja myös ravintoloita ja kahviloita pöytineen.

Sitten jatkoimmekin kohti mäellä olevaa kirkkoa ja linnaa. Portaita pitkin ylös.

Linnan historia ulottuu 900-luvulle ja se on yksi läntisen Saksan vanhimpia. Linnan pihalla oli kaunista kasvillisuutta ja portaat houkuttelivat etenemään ylöspäin. Pääsymaksua ylöspäin ei ollut, mutta Juhaa houkuttivat pihan leppoisat penkit enemmän, eikä mikään ihme, portaitten lähellä oli niitä mukavasti, mutta minä sitten etenin.

Mitä ylemmäs, sitä hienommat näkymät – niinhän se aina on. Näkymiä oli joelle, kaupungille ja viereiselle rinteelle ja sen viinitarhoille.

Olin jo melko ylhäällä ja seisoin ajatellen jo kääntyä takaisin, kun vastaani tuli mies, joka huitaisin ylöspäin ja sanoi, että ei vielä kannata alas kääntyä. Torniin pitäisi kiivetä. Ok, lähdin siis vielä vähän pidemmälle.

Näiden portaiden jälkeen alkoivat kuitenkin vaativammat portaat ja kun näin edelläni menevän kaksi muuta, jotka joutuivat jo varomaan, että eivät löisi päätään portaiden yläpuolen rakennelmiin, päätin olla menemättä.

Oli kyllä oikein kiva tutustumiskohde tämäkin. Kävelimme sitten takaisin parkkipaikalle, etsimme uuden joen toiselta puolelta ja lähdimme pyöräilemään pohjoiseen. Pysähdyimme kuitenkin katsomaan, missä olimme käyneet. Tuolla oikealla korkeimmalla oli se torni, jonne asti en ihan mennyt, mutta muuten tuo linna tuli nähtyä.

Konziin, jossa Saar-joki yhdistyy Moseliin, on Saarburgista vain reilut 12km, eikä Trieriinkään ole kuin parikymmentä, mutta haaveemme eivät toteutuneet, koska sadekuuro iski jälleen kunnolla. Harmi. Näillä rannoilla pyörätie oli hyvä ja ilman sadekuuroa maisematkin olisivat olleet jälleen nautinto.

Hetken päästä linnan tornit näkyivät jälleen joen toisella puolella.

Kuten kuvasta näkyy, näitä seutuja voi matkustella myös risteilyaluksilla. Tykkäämme kyllä enemmän pyöräilystä, mutta ei huono tuokaan vaihtoehto.

Saar-joki tuskin jää reittiemme ulkopuolelle tulevaisuudessakaan, koska olemme todella monta kertaa jo käyneet Mettlachissa. Näkymiä Saar-joelle voi siellä katsella Saarsleifen näköalapaikalta ja uudehkolta Baumwipfelpfadilta ja Villeroi & Bochin outlet-myymälä on myös ollut vuosien mittaan yksi suosikki.

Kirjoitin viimeksi keväällä Mettlachista oman tekstin ollessamme palaamassa Espanjasta ja päivitin sitä nyt. Lue täältä:

Mettlach

Seuraavaksi jatkoimme Moselin rannoille. Trierin jälkeen ollaan aika pian erittäin hienoissa näkymissä, niistä seuraava teksti

Voit seurata meitä ja matkaamme myös Facebookissa Ailajajuha

3 ajatusta artikkelista “Saar-joen varrella: Saarbrücken, Saarlouis ja Saarburg

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Meille kaikki nämä kolme kaupunkia olivat tuntemattomia, Saar-joella olimme tutustuneet aiemmin vain Mettlachiin. Mutta hienoja olivat ja noissa jokinäkymissä oli tosi kiva pyöräillä. Harmi vain ne hetkelliset sateet. Saksassa olen törmäillyt muihinkin hauskasti kuvitettuihin liikennevaloihin jalankulkijoille. En tiedä, miksi.