Rothenburg ob der Tauber

On tunnettu ja suosittu kohde eteläisessä Saksassa. Erittäin tunnettu se on joulukaupunkina, yksi Saksan parhaista joulumarkkinoista ja Joulumuseon ja Käthe Wohlfartin kotikaupunki. Kaupungin muurilla kävely on suosittua ja ristikkotalonäkymät ovat hienoja. Me keksimme vielä lisää nähtävää, pyöräily Tauber-joen rannalla oli hyvä reitti.

Aloitankin siitä pyöräilystä, koska siitä me tällä kertaa aloitimme itsekin. Oli lokakuun puoliväli ja aurinkoinen lämmin päivä yllätti +26 astetta oli ihan odottamaton ilo. Ilo oli myös hyväkuntoinen pyöräreitti. Hotellimme oli muutaman kilometrin päässä kaupungista joen rannalla ja niinpä meille tarjoutui houkutteleva pyöräreitti joen ja rinteiden maisemissa heti sieltä. Ja lopulta kaupunki alkoi näkyä ylhäällä rinteellä.

Yksi Rothenburg ob der Tauberin usein mainittu kohde on Dobbelbrücke, eli kaksoissilta. Pysähdyimme sille ja käännyimme sitten takaisin, että ehtisimme vielä illalla jonkin aikaa kävellä iltavalaistussa kaupungissa.

Eli tällainen lyhyt noin 2x7km pyöräretki oikein kivalla säällä kauniissa maisemissa. Hotellimme paikkakunta oli Steinsfeld.

Rothenburg ob der Tauber on mukava käveltävä jokaiseen vuoden- ja vuorokaudenaikaan. Tässä iltatunnelmia:

Seuraavana aamuna tulimme takaisin kaupungille ja lähdimme heti suorittamaan asiaa, jota emme kahdella edellisellä käyntikerrallamme olleet ehtineet, nimittäin kävelemään kaupunkia ympäröivällä muurilla. Muurin sisällä oleva kävelytasanne on melko helppoa käveltävää, vaikuttaa riittävän tukevalta ja tilavalta, ettei tule mitään korkealla kävelemisen ikävää tunnetta.

Muurilla kävellessä oli mukava katsella kaupungin maisemia. Oli kattoja, ristikkotaloja, ruskan värittämiä pihoja ja puistoja. Pihoja katsellessamme mietimme, miltä oikeastaan tuntui, kun omalle pihalle voi kuka tahansa vieras katsella muurilta kaiteen yli.

Spitaltorin kohdalta tulimme alas muurilta ja lähdimme kaduille kävelemään.

Kadun varrella oli pieni kirkko, joka toivotti tervetulleeksi.

Saman tien olimme Plöleinissa, eli paikassa, jossa jokainen turisti otti kuvansa. Ehdottomasti suosituin katukuva kaikille.

Plöleiniltä ylöspäin johtaa katu keskustorille, joka on kaiken keskipiste. On kaupat, Rathaus, ravintolat ja myös Joulumuseo.

Käthe Wohlfahrtin myymälä ja viereinen Weihnachtsmuseum (Joulumuseo) ovat Rothenburg ob der Tauberin erityisimpiä päänähtävyyksiä koko vuoden, eli täällä voi aivan hyvin pistäytyä joulumuseossa myös kesällä. Ja kannattaa.

Museoon mennessä oli seinällä kaupunkia ja sen asumista kuvaava taulu.

Museossa oli kuvattu joulukoristeiden historiaa ja traditioita. Museossa ei ollut lupa ottaa kuvia, mutta sieltä poistuessa oli käytävällä taulu, jossa kehotettiin säilyttämään ilo sydämessä ja jakamaan joulun tuomaa iloa koko maailmalle.

Museon jälkeen tultiin joulukoristeiden myymälään, jossa oli taas lupa kuvata, ja niin jokainen tekikin.

Joulumuseon edessä on punainen joulubussi, jonka vierellä oli melkein jonossa lapsiperheitä ottamassa valokuvia. Vihreätakkinen sinisiä sateenvarjoja pitelevä harmaaparta ei tänään herättänyt sellaista huomiota kuin viime joulukuussa, jolloin vastaavassa tilanteessa pikkulapset huusivat ”Weihnachtsmann!” ”Sankt Nikolaus!” ja pyysivät päästä kuvaan hänen kanssaan.

Joulutoreineen Rothenburg ob der Tauber on yksi Saksan parhaita. Aivan huikeita valaistuksia, näyteikkunoita ja tarjoiluja täynnä. Tässä muutama kuva viime joulukuulta.

Lähes vuoden takaiset muistot palasivat voimakkaina ja muistuttivat todellakin siitä, että kaupunki on myös ehdoton joulumarkkinasuosikki.

Mutta nyt sitten ihan muuta. Lähdimme kävelemään kohti Burggartenia, jossa on raunioita ja kuvitelmia linnasta, kaunis puisto ja hienoja näkökulmia Tauberin laaksoon.

Täältä katselimme vastakkaisesta suunnasta samoja rinteitä, joita edellisenä päivänä olimme katselleet pyöräillessämme alhaalta jokirannasta. Täältä näkyi myös se Dobbelbrücke.

Tällaiset asiat ovat varmaan monille toissijaisia, mutta mainitsen silti, että tämän portin vasemmalla puolella oli päivän paras siisti vessa.

Palatessamme täältä olimmekin taas torilla ja poikkesimme Rathausin alakertaan kirpparille, joka mainosti tuottonsa menevän kodittomille eläimille. Laatutavaraa oli tarjolla, mutta hinnat eivät kyllä olleet kirppishintoja.

Iltakävelyllämme olin ottanut tunnelmallisen valoisan kuvan Pyhän Jaakobin kookkaasta kirkosta. Nyt sinne pääsi sisällekin. Pääsymaksulla. Oli kyllä vähintään yhtä komea sisältä kuin ulkoa.

Aurinko alkoi laskea monipuolisen päivämme päätteeksi.

Rothenburg ob der Tauber oli vastannut hienosti odotuksiamme. Muuri, ristikkotalot, tori, Joulumuseo, puistot, kirkot ja vielä pyöräilykin, kaikki oli plussaa. Jos ei Saksassa olisi niin paljon vielä näkemättömiä kohteita, tulisimme takuulla uudelleen. Seuraavana päivänä jatkoimme matkaa ja kirjoitimme navigaattoriin ensimmäiseksi kohteeksi Schloss Langenburgin, jonka olimme etukäteen nähneet olevan hienon. Sen vieressä oli myös tarjolla hieno automuseo, joten seuraavaksi sinne.

Voit seurata meitä ja matkaamme myös Facebookissa Ailajajuha

6 ajatusta artikkelista “Rothenburg ob der Tauber

1. Paluuviite: Altenburgin linna Bambergissa | Aila ja Juha

2. Eila / Metkaamatkustelua

Olipa mukavaa päästä juttunne johdattamana muistoihin tästä kauniista kaupungista, jossa pääsin käymään syksyllä 1998 eli aikana, jolloin minulla ei vielä ollut digikameraa, mutta paperikuvia on odottamassa pääsyä blogiini.

Liked by 1 henkilö

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Tosiaan nuo syksyiset kuvat pyöräreitin varrelta olivat yksi niitä syitä, miksi oikeastaan matkaan lähdimme. Juuri tuollaista etsimme. Toki myös niitä ristikkotalomaisemia.

Tykkää

3. Reissu-Jani

Olen käynyt Rothenburg ob der Tauberissa kuusi kertaa, joista viidesti yöpynyt kaupungissa. Tämä on siis nähtävästi minun suosikkikaupunkini Saksassa. Kaupunkia kiertävä muuri on todella upea varsinkin iltaisin kun kaupunki on muuten tyhjentynyt päiväturisteista. Varsinkin kesäsin kaupunkin on päivällä aika ruuhkainen, mutta keväisin tai syksyisin ei enää niinkään. Suosikki ravintolani kaupungissa on pieni zur Höll – Helvetti, jossa on kiva nauttia ruokaa ja paikallista viiniä aidon tulisijan edessä.

Liked by 1 henkilö

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Me olemme käyneet vasta kolme kertaa – kertonee sekin jotain siitä, että se on yhdenlainen suosikki. Eka kerta oli ihan pieni pysähdys kauan sitten, toinen tutustuminen joulutoriin ja tällä kertaa sitten muuri, kaupungin maisemat ja pyöräily Tauber-joella. Kiitos ravintolavinkistä, ehkäpä meidän pitää mennä vieläkin uudelleen. Ei tämä lokakuun lopun käyntikään mitenkään ruuhkaiselta vaikuttanut, ainoa piirre siitä oli ensimmäisen illan parkkipaikkojen vähyys, piti vähän etsiä.