Matkavuosi 2023 oli hyvä

Matkavuosi 2023 sisälsi hyvässä muodossa kolme tai oikeastaan neljäkin meille tyypillistä matkakokemusta, jotka kaikki onnistuivat hyvin. Meillä oli kodinvaihtoloma, teimme automatkan Aurinkorannikolle ja retkeilimme siellä valtavasti, teimme onnistuneen roadtripin autolla Saksassa ja kesän pikku retket kotimaassa oli se neljäs. Kerron tässä matkojemme sisällöstä ja lopuksi vielä vähän vuoden 2024 suunnitelmista.

Kodinvaihtoloma Espanjassa

Olemme tehneet jo useita eriaikaisia kodinvaihtoja espanjalaisten kanssa ja tänä vuonna jälleen yhden. Meille sopii mainiosti sellainen järjestely, jossa espanjalaiset tulevat meidän kotiimme kesällä, useimmiten elokuussa ja tarjoavat omaa kotiaan tai loma-asuntoaan meille silloin, kun Suomessa on pimeää ja kylmää. Näin teimme nytkin. Kaksi espanjalaista rouvaa oli meillä kaksi viikkoa kesällä ja me olimme toisen loma-asunnossa Almerian maakunnassa helmikuun lopulla. Almeria oli siitäkin hieno paikka, että meille se oli yhtä nopeahkoa läpiajoa lukuun ottamatta vieras paikka. Nyt olemme tutustuneet rauhassa Cartagenaan, Almeriaan ja Almunecariin, retkeilleet vuorimaisemissa, kiertäneet ihania rantamaisemia ja tutustuneet muutamiin kiinnostaviin paikkakuntiin. Niistä Nijar keramiikkamyymälöineen, Sorbas rotkojen reunoille rakennettuine taloineen ja Tabernas lännenelokuvien kuvauspaikkoineen olivat tosi hyviä.

Kuvauksen kodinvaihtolomastamme voit lukea täältä:
Kodinvaihtoloma Almerían maakunnassa

Automatka Saksassa

Useana syksynä olemme ajaneet Espanjaan ja viettäneet siellä mukavaa kesän jatkoa ulkoillen lämpimässä säässä. Nyt teimme vähän toisin. Lähdimme lokakuussa Saksaan ja otimme pyörät mukaan auton perään. Meillä oli aikaa kuusi viikkoa. Saksa on meille hyvinkin tuttu, olemme vuosien mittaan käyneet todella useissa isommissa kaupungeissa, esim Berliini, Leipzig, Dresden, Hampuri, Köln, München, Frankfurt ja monet muut on jo käyty, joten nyt päätimme kierrellä useissa pienemmissä paikoissa, poikkeilla linnoissa ja pyöräillä erityisesti Saarin, Reinin ja Moselin rannoilla. Onnistui hyvin. Jonkin verran sateet jo lokakuussa lyhensivät pyöräretkiä, mutta ei paha. Linnojen ja jokirantojen lisäksi vierailimme useissa ristikkotalojen koristamissa paikoissa. Sisällytimme matkaan kyllä myös Berliinin valofestivaalit jälleen kerran.

Kaksi koostetta matkastamme. Ensimmäisessä on kooste matkasta:
Ja toisessa on koottuna vierailemamme linnat. Olemme käyneet jo 26 linnaa niistä 25 tuhannesta, jotka Saksassa ovat:
Saksan linnat 26kpl/25 000.

Aurinkoloma Aurinkorannikolla

Meillä oli kodinvaihtolomamme jälkeen reilu kuukausi aikaa retkeillä jälleen Andalusiassa. Laskin juuri, että olen kirjoittanut 23 blogitekstiä tuolta ajalta, eli retkikohteita on kyllä riittänyt. Kaupunkeja oli käyntikohteina jonkin verran, esim Marbella, Estepona, Ronda, Antequera ja totta kai joitain kertoja myös Malaga. Kyliä kiertelimme jälleen, esim Comares, Casarabonela, Frigiliana, Istán, Benahavis, Juzcar, Alora ja totta kai esim Mijas tarjosivat päiväretkiä. Luontoretkikohteista suurin osa oli sellaisia, joissa tai joiden lähellä olemme jo olleetkin, esim Casarabonelan lähellä olevat vuoret, Malagan vuoristo, Refugio de Juanar ja Pizarra olivat tällaisia. Jos näistä retkikohteistamme jotain pitäisi nostaa enemmän esille, voisin mainita Esteponan hienoine muraaleineen, Juzcarin sinisen kylän ja Benahaviksen, joka on ilmeisesti Espanjan rikkain kylä.

Näihin pääsee käsiksi parhaiten laittamalla http://www.ailajajuha.com blogisivustomme hakusanaksi Andalusia. https://ailajajuha.com/?s=andalusia

Automatkailu on ollut näillä ulkomaanmatkoillamme aivan olennainen osa. Aurinkorannikolta kotiin paluu oli taas täynnä kivoja kohteita, koska kiirettä ei ollut mihinkään. Näistä erityisesti Iznajar, Übeda, ja Teruel olivat tosi hienoja.

Kotimaassa

Yksi lähes jokavuotinen käyntikohteemme toteutui tänä vuonnakin, eli kävimme Loviisan avoimissa puutarhoissa. Se on jotenkin niin lähellä sydäntä aina. Omakin pihamme kukoistaa.

Loviisan avoimet puutarhat

Toinen harrastuksemme on joka kesä musiikki ja konsertit jossain muodossa. Tänä vuonna yksi tärkeä kohde oli Heinäkuoro ja sen kesäkonsertti Kuhmalahden Vehkajärvellä. Juha oli mukana laulamassa.

Heinäkuoron konsertti Vehkajärvellä.

Kolmas kesäharrastus on tietysti pyöräily. Ja varsinkin nyt eläkeläisenä sitä on ehtinyt harrastaa. Jotenkin tekee mieli kokeilla, kuinka paljon vielä pystyy ja niinpä me aloitimme yhdeksännen eläkevuotemme näin:

Yhdeksäs eläkevuosi alkoi – 99,9km pyöräilypäivä

Vuoden 2024 suunnitelmat

Näyttää kovasti siltä, että matkustelumuodot toistuvat samoina kuin viime vuonnakin. Kodinvaihtoloma lähellä Barcelonaa on tiedossa, laivaliput varattu Travemündeen, josta taas aloitetaan automatka Aurinkorannikolle. Kuoro-, konsertti- ja puutarhaharrastukset jatkuvat kesällä ilman muuta. Mutta mitä tapahtuu syksyllä? Se on vielä kysymysmerkki. Vähän on mietitty, voisiko taas toteuttaa jonkun syys-lokakuun auto+pyöräretken samaan tyyliin kuin vuonna 2023 Saksassa. Tai ajaa jälleen Espanjaan.

Voit seurata meidän matkojamme myös Facebookissa Ailajajuha

15 ajatusta artikkelista “Matkavuosi 2023 oli hyvä

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Balkanilla on paljon meillekin kaikenlaista mielenkiintoista. Juuri mietimme ensi syksylle automatkaa pyörät mukana ja kohteena voisi olla siellä jälleen kerran vaikka Slovenia. Siellä on hyviä pyöräteitä. Olemme kyllä kierrelleet myös useitakin kertoja Kroatiassa, Bosnia-Herzegovinassa ja Montenegrossa. Voisi toistaa jälleen.

1. Mari / Maailma kotina

” Laskin juuri, että olen kirjoittanut 23 blogitekstiä tuolta ajalta” – ei ihme, että fiilis, että olitte koko vuoden reissussa. Upea suoritus!

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Ihmettelin itsekin tuossa kohdassa sitä, miten monipuolisesti olimme aktiivisia juuri tuolla Aurinkorannikolla. Eipä juuri sellaista päivää ollut, että emme olisi lähteneet jonnekin. Vaikka kyllä sama tilanne oli myös Saksan automatkalla.

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Itsekin tuota ihmettelin, noin paljon sitä sitten koettiin. Nyt pyörii mielessä, mitä mahtaa tästä vuodesta tulla. Samalla tavalla alkaa kuin viimeksikin, eli kodinvaihtolomalle Espanjaan ja sitten jatko Aurinkorannikolle.

2. FinnsAway Nomad Travelers

Teidän reissuja tuli seurailtua pitkin vuotta, ja muutamia samoja kohteitakin matkavuoteen mahtui. Olette kyllä olleet todella aktiivisia niin reissaamisen kuin siitä kirjoittamisen saralla, ja moni on varmasti saanut inspiraatiota ja matkavinkkejä (autolla) Euroopassa ja kotimaassakin matkailemiseen! Toivottavasti alkanut vuosi on teille vähintäänkin yhtä antoisa!

3. Raine Haikarainen

Hei. Kiitokset matkablogeista. Itsellänikin on käynyt mielessä, että olisi joskus mukava tehdä automatka Aurinkorannikolle. Maaliskuuksi menemme perinteiseen tyyliin lentäen, mutta josko ensi vuoden keväänä. Pitääpä lukea automatkakuvauksianne vielä tarkemmin.

Oletteko koskaan kulkeneet reittiä Helsinki-Naantali-Kapellskär-Göteborg-Kiel? Jos lähtee Hesasta klo 18, ehtii hyvin Naantalin yölauttaan. Seuraavana aamuna klo 06.00 saapuminen Kapellskäriin ja sieltä päivän aikana ajomatka Göteborgiin. Iltalautalla (Stena Line) Kieliin, jossa aamulla klo 9. Matka-aika olisi siis Hesasta noin 45 tuntia ja voisi hyvin nukutun laivayön jälkeen jatkaa reippaana matkaa..

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Kiitos vinkistä, tuota Kieliin matkustamista emme ole kokeilleet. Olemme kerran matkustaneet välin Skagen – Göteborg, mutta se oli päivämatka, ja kerran Malmöstä Travemündeen yölautalla, mutta muuten nämä laivamatkat ovat olleet vakituisesti väliä Helsinki – Travemünde. Ruotsin ja Tanskan kautta olemme joitain kertoja ajaneet, mutta Baltian kautta vain Balkanin suuntaan. Ja kaikkien näiden kokemusten jälkeen Hki-Travemünde on taas varattuna.

1. Raine Haikarainen

Terve. Hyvä kuulla teidän lauttamatkakokemuksista. Göteborg-reitti kiinnostaisi, kun viitisenkymmentä vuotta sitten olin parina kesänä duunissa Värmlandissa eikä siellä ole tullut sen jälkeen käytyä.

Olemme tosiaan Costalla maaliskuun ja asumme Arryo de Mielissä. Olisi mukava nähdä eli ollaan yhteyksissä. Hyvää alkanutta matkavuotta!

4. reissukuume

Teillä oli upea matkavuosi, josta erityisesti Saksan automatka jäi mieleen 🙂