Aihearkisto: Yleinen

Lux Helsinki hajallaan

Lux Helsinki hajoitettiin tänä vuonna ympäri Helsinkiä tungosten välttämiseksi. Kiertelimme katselemassa. Ei ollut ruuhkia. Eikä juuri näkemistäkään. Miksi näin?

”Ajatus vaaleanpunaisesta maailmasta – sellaisesta, jossa kaikki voivat mennä kaikkialle, harmaisiin ja jylhiinkin paikkoihin” – näin kuvaa Lux Helsinki Ainu Palmun Pink Caravan -teosta, joka ruuhkien pelossa oli siirretty Talvipuutarhasta Suvilahteen. Tältä se näytti siellä.

Lue loppuun

LUX HELSINKI – KIVA ILTAKÄVELY

Lux Helsinki aukesi tänään. Kannattaako karsittu Lux Helsinki nähdä? Osa teoksista on karsittu, taideteokset ovat hajallaan pitkin kaupunkia, reittiä ei ole – mitä siis on jäljellä? Kävimme katsomassa.

Aloitimme Stadionilta, missä pilvien ja valonheittimien luomat revontulet loistivat ja valot heijastuivat penkkiriveihin, kun kiersimme radan. Olimme paikan ensimmäiset kävijät, eikä kovin monta muuta näkynyt.

Stadionin ulkopuolella rätisi sähköinen torni,

Lue loppuun

Wienin uudenvuodenkonsertti

Presidentin puhe ja Wienin uudenvuoden konsertti aloittavat meillä vuoden. Tänään vielä tunteikkaammin, kun edellisestä vierailustamme Wieniin on alle kolme kuukautta. Täydellistä!

Tässä tekstissä on sekä omia kuviamme että tämän päivän konsertista otettuja kuvakaappauksia Ylen sivuilta.

Musikvereinin konserttisali

Musikvereinin konserttisali on se traditionaalinen konserttipaikka, jonka muistamme jo lapsuudesta. Wienissä käydessämme sitä ei jätetä väliin tietenkään. Jo sisäänkäynti on juhlallinen.

Ja mikä fiilis onkaan olla itse odottamassa konsertin alkua tuossa ihanassa paikassa.

Omat kuvamme ovat kesältä ja syksyltä, joten uudenvuoden konsertin valtava kukkakoristelu puuttuu. Se tuokin ihan toisenlaisen juhlan tunnun.

Lue loppuun

Joulunähtävyyksiä Saksassa

Joulukoristeita niin, että päivässä meni ihan överiksi. Kultaa, punaista, valkoista, kuusenkoristeita ja kynttilöitä. Olimme kotimatkalla lokakuun toisella viikolla ja valitsimme ajoreitillemme Bambergista eteenpäin Coburgin ja Neustadt bei Coburgin ja Lauschan. Oli mielenkiintoinen päivä, kuvat kertovat tällä kertaa tunnelmamme parhaiten

Lue loppuun

Club For Five – joulu on auki!

Vihdoinkin! Oletko sinä kaivannut joulun konsertteja? Meidän joulumme alkaa aina joululauluista. Yksi tärkeimpiä on jo kaksikymmentä vuotta ollut Club For Fiven joulukonsertti. Usein Tampereella sukulaisten kanssa, usein Helsingissä ja viime viikolla Hyvinkäällä. Tampereella oli konsertti Tampere-talossa 16.12, Helsingissä Musiikkitalossa 18.12 ja Lahdessa 21.12.

Jos et ehtinyt konserttiin, voit vieläkin katsoa joulukonsertin Ylen Areenasta:
https://areena.yle.fi/1-4313589

Club For Five on kerta kaikkiaan ihana. Täydellisesti soiva laulu, mielenkiintoiset sovitukset, hyvin valitut laulut, taitavat solistit – mitä muuta enää tarvitset täydelliseen juhlakokemukseen? Me emme tarvitse muuta. Kun tähän lisätään vielä vieressä istuvat ystävät, jotka nauttivat täysillä meidän kanssamme ja viihtyisä tunnelma, jota on luotu loisteliailla valoilla, meidän kokemuksemme on 10+ arvoinen.

Lue loppuun

Seimet kertovat Betlehemistä, joulusta ja muustakin

Espanjan jouluseimet ovat valloittaneet minut. Niitä on kaikkialla,  ei vain kirkoissa vaan myös kaupungintaloilla, toreilla, näyteikkunoissa ja jopa liikenneympyröissä, ja ne ovat monipuolisia, todellisia kuvakertomuksia joulusta ja joulun ympärille sijoittuvista tapahtumista. Joissain kylissä on jouluseimiä myös livenä, paikallisten asukkaiden näytteleminä, mutta sellaista en ole vielä ehtinyt nähdä.  Loppiaisen jälkeen seimet puretaan.

Lue loppuun

Kotimatkalla Wienistä Saksaan

Viisi viikkoa erittäin onnistunutta matkaa takana, vielä muutama päivä. Jatkuuko hyvä loppuun asti?

Kannoimme tavarat autoon, nostimme pyörät auton perään ja käänsimme rattia hetken Wienin katuja katsellen. Ei tehnyt mieli lähteä suoraan pois. Oli kiva pieni ajelu. Sitten syötimme navigaattoriin sanan Melk.

Jopa moottoritie tarjosi mukavaa nähtävää verrattuna muihin maihin. Värikkäät ja kukin koristellut meluaidat olivat hyvin yleisiä ja Rettungsgasse -opastetaulu oli lähes taideteos verrattuna esimerkiksi Saksan vastaaviin.

Miksi sitten Melk? Melkin kaupunki ja sen huikean hieno luostari olivat jääneet mieleemme hyvänä muistona yhdeksän vuoden takaa, jolloin teimme sinne päiväretken Wienistä Wachaun kautta jokea pitkin risteillen. Sekä Melk että Wachau ja Tonava olivat elämys.

Lue loppuun

Wien

Ihastumisia, yllätyksiä ja yksi paha pettymys sijoittuivat kolmen yön vierailuumme Wieniin. Ihastuksia olivat puistot, kirkot, patsaat ja kaikenlainen kaunis Wienissä sekä kaksi hienoa konserttia hienoissa kansainvälisesti kuuluisissa konserttisaleissa eli Musikvereinin salissa ja Schönbrunnin Orangerie-salissa.

Aloitetaanpa siitä ihastuspuolesta ja listataan myös niitä iloisia yllätyksiä ensin. Wien on meille tuttu paikka yhdeksän vuoden takaiselta kodinvaihtolomalta, jolloin vietimme siellä reilut pari viikkoa ja kiertelimme paljon sekä kaupunkia että ympäristön nähtävyyksiä. Siksi oli hyvin helppo lähteä liikkeelle ja valikoida parhaita paloja aurinkoiseen kävelypäivään.

Lue loppuun