Cochem

on yksi suosituimpia Moselin varren kohteita. Ei ihme! Tunnelmalliset maisemat aamusta iltaan, Reichsburgin komea linna ja lähistöllä olevat muutkin paikat houkuttelevat käymään. Me kiertelimme Cochemia sekä illalla että päivällä näkymiä ihaillen, osallistuimme opastettuun kierrokseen linnassa ja kävimme Burg Eltzissä, jossa olemme käyneet jo aikaisemminkin. Lisäksi käväisimme Beilsteinissä, joka on pienempi mutta jälleen yksi kaunis kylä Moselin rannoilla.

Kaikki Cochemista näkemämme kuvat ovat sisältäneet näkymät rannasta ja niiden yläpuolella olevasta Reichsburgin linnasta. Samat asiat ovat meidänkin kuvissamme, ne vain ovat ne pakolliset. Näitä varten tulimme Cochemiin.

Näkymät joen toiselle puolelle olivat myös sitä kaunista Moselia. Kauniita taloja, viinitarhoja ja myös risteilylaivoja.

Rakennusten koristeelliset yksityiskohdat olivat myös hienoja.

Joen rannan talojen julkisivuissa oli niin paljon hotellien ja ravintoloiden kylttejä, että sekin kertoi Cochemin turistisuosiosta.

Keskustassa on silta, jonka juurella on hieno ja koristeellinen taideteos.

Siltakin on kauniisti koristeltu kukin ja näköalaterassein.

Tässä niitä näköaloja. Edessä olevat laivat kertovat myös siitä, että täältä voi lähteä maisemaristeilyille ja Cochem on Saar-joen, Moselin ja Reinin risteilylaivojen pysähtymispaikka. Toivottavasti risteilylaivat pysähtyvät tarpeeksi pitkäksi aikaa, että turistit pääsevät käymään myös Reichsteinin linnassa. Se on mukava käyntipaikka ja myös todella hieno näköalojensa takia.

Cochemissa on myös paljon tapahtumia. Me satuimme Octoberfestille, jossa oli sali täynnä yleisöä oluttuoppeineen ja tuntikaupalla musiikkia tarjolla.

Ja kaupungilla kävely sinänsä oli taas sekä hauskaa että tunnelmallista.

Auringon laskettua kävelimme takaisin vähän keskustan ulkopuolella olleeseen majapaikkaamme ja iltavalaistuksessakin rannalla kävely oli vaikuttavaa. Uskomaton näkymä tuolle linnalle. Ja valojen heijastuminen jokeen oli hienoa myös.

Ihan extrabonuksena meille oli tarjolla taivaaanrannalla täysikuu.

Beilstein

Seuraavana päivänä lähdimme katsomaan toista koristeellista joskin pienempää paikkaa Moselin varrella eli Beilsteiniä.

Ristikkotaloja, ristikkotaloja, portaita, portaita, maisemia, maisemia … oikein kiva kävely, vaikka sateenvarjot olivat auki koko ajan, eikä niiden kanssa viitsinyt kiivetä rinnettä ihan linnalle asti.

Ylhäällä rinteellä olevan kirkon edestä terassilta oli jo hyvät näkymät joelle. Ja itse kirkko oli jälleen kaunista katsottavaa.

Cochemin linna eli Reichsburgin linna on paikka, jota täällä ei voi jättää väliin. Siitä on niin paljon kerrottavaa, että huomenna ilmestyy uusi teksti. Aamupäivällä kiersimme sen ja iltapäivällä kävimme Burg Elzissä.

Reichsburgin linna Cochemissa

Voit seurata meitä ja matkaamme myös Facebookissa Ailajajuha

6 ajatusta artikkelista “Cochem

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Oktoberfestin näkeminenkin sinänsä oli kivaa, vaikka emme oluen parissa aikaa viettäneetkään. Jokin aika tunnelmaa aistien ja musiikkia kuunnellen. Väkeä oli tuossakin tilanteessa tosi paljon.

Tykkää

Vastaa
    1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Kiitos! Nuo meidän kävelyt ovat aika hitaita ja rentoja, mutta kyllä niitä askeleita väliin päivän mittaan kertyy. Ollaan katsos jo yli seitsemänkymppisiä molemmat, eli tuollainen kävely ja myös pyöräily on kyllä pitänyt meitä ihan sopivan reippaina ja terveinä.