Mondsee ja Traunsee – Itävallan järviä pyöräillen

Mondsee, Traunsee ja Attersee ovat pieniä järviä, joiden rantanäkymät ovat ehdottomasti nauttimisen arvoisia. Itävallassa Alppien maisemien lisäksi iloa ja viehätystä lisäävätkin juuri kauniit järvet, joita vuoret reunustavat. Järviä ja niiden rannoilla sijaitsevia kyliä ja kaupunkeja voi kierrellä myös pyöräillen. Tätä kokeilimme matkallamme, ja hyvät kokemukset jäivät päällimmäisiksi.

Valitsimme majapaikaksemme ylihalvan Rosslwirt Motelin Strass am Attergausta ja teimme retkemme sieltä. 24€ yöstä ei todellakaan ole mikään hinta näillä seuduin. Yöt siellä, päivät retkillä, ihan hyvä ratkaisu.

Mondsee oli lähin järvi, joten ajoimme sinne aivan ensimmäisenä iltana. Nostimme pyörät auton perästä ja lähdimme seuraamaan järven rantaa. Pilvisestä säästä huolimatta maisemat olivat vaikuttavat ja rauhallista pyöräilytietä oli mukava seurata.

Käännyimme ajoissa takaisin, koska pyöräily vieraassa ympäristössä ja pimeällä ei houkutellut ja kävimme tekemässä pikku lenkin Mondseen torilla.

Paras löytömme täällä oli Basilika Saint Michael, jossa Sound of Music -elokuvasta tutut Kapteeni von Trapp ja Fräulein Maria vihittiin.

Torin varrella oli myös kauniita taloja ja houkuttelevia terassiravintoloita.

Traunseestä ja Gmundenista meillä oli jo ensimmäisiä kuvia Salzkammergutin Baumwipfelpfadin vierailulta, jolloin nousimme sinne köysihissillä. Näkötornin huippu näkyi myös alas järvelle.

Seilbahn Baumwipfelpfadille lähti köysirata laajalta parkkipaikalta Gmundenista ja ajoimme auton parkkiin meille tuttuun paikkaan. Sunnuntaina parkkipaikka oli ollut melko täynnä, mutta näin arkipäivänä siellä oli aivan väljää. Jos olisimme suunnitelleet retkemme tarkemmin, olisi myös näkötornilla käyminen voinut olla mielekkäämpää ja turvallisempaa näin arkipäivänä.

Ja sitten nauttimaan rantamaisemista.

Seeschloss

Seeschloss on näyttävä linna, jonne pääsee puista siltaa pitkin Toskana puistosta. 1000-luvulta peräisin oleva rakennus on Gmundenin nähtävyyksien ykkönen yhdessä itse Traunseen ja Baumwipfelpfad Salzkammergutin kanssa. Toskana puistossa on myös infopiste, josta saa alueen kartat ja muut infot ja myös siinä kannattaa pysähtyä katselemaan ympärilleen.

Linnan tornissa on ajalle ja paikkakunnalle tyypillinen sipuli, ja se ja vieressä avautuva järvimaisema ovat kameran käyttäjän helppo houkutin.

Jatkoimme Traunseen läntistä rantaa etelään päin.

Aina on hauska pysähtyä katsomaan jotain erikoista rakennusta tai muuta mielenkiintoista, kuten näyttävää kurpitsojen myyntilavaa.

Järven toisella puolella näkyy Traunsteinin jyrkkärinteinen vuori. Sillä ja sen ympäristössä on myös houkuttelevia vaelluspolkuja.

Mietimme ensin koko järven kiertämistä pyöräillen, mutta kun näimme Traunseen omilta matkailusivuilta, millainen polku vuoren ja järven välissä on, totesimme, että ei ole mahdollista. Onkohan joku vaeltanut sitä kävellen? Olisi kiva kuulla kokemuksesta.

Lähde: VisitlakeTraunsee

Pyörätiekään ei ollut kaikkein mieleisin meille. Oma kaista autotien vieressä ei ole se kaikkein rentouttavin tapa pyöräillä ja nauttia maisemista, vaikka toki sekin parempi kuin pyöräillä autojen seassa samalla kaistalla.

Ajoimme kuitenkin Traunkircheniin asti ja poikkesimme katsomassa siellä olevia luostarin rakennuksia ja hautausmaata.

Upeita maisemia järven yli täältäkin.

Gmunden

Raatihuone

Gmundenin Raatihuone on näyttävä rakennus vihreine ja valkoisine raitoineen. Sen keskellä olevasta kellotornista olisi kuultavissa päivän mittaan sävelmiä, mutta emme sattuneet sopivasti kohdalle.

Scharnsteiner promenade

Scharnsteiner promenade ja sen vieressä oleva puisto sattuivat sopivasti matkallemme, kun olimme palaamassa parkkipaikalle. Oli mukavia näkymiä.

Puiston penkin koristelu kertoi siitä, että Gmunden on myös kuuluisa keramiikkakaupunki.

Attersee jäi tällä kertaa väliin pelkästään tämän ohikulkumatkalla otetun kuvan varaan. Mutta ehkä joskus toiste.

Mondsee, Gmunden ja Traunsee jäivät mieleen hyvinä kokemuksina ja kauniina kohteina. Ilman muuta suosittelemme niillä retkeilyä. Meidän retkemme olivat rannoilla pyöräilyä ja maisemien ihailua, mutta seutu tarjoaa myös paljon vaelluskohteita ja hisseillä pääsee ylös useastakin kohdasta.

Seuraava kohteemme olikin sitten toisenlainen. Teimme retken Salzburgiin.

Teksti löytyy täältä: Salzburg ja Hellbrunn.

4 ajatusta artikkelista “Mondsee ja Traunsee – Itävallan järviä pyöräillen

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Kiitos kommentistasi! Pyöräily on kyllä meille kiva tapa nähdä kaikkea. Noilla seuduilla luulen kyllä, että vuorilla patikointi vie kyllä voiton, jos se vain muuten kiinnostaa.