Colmar

Matka Vichystä Colmariin oli nautintoa kauniista maisemista ja perille päästyämme nautinto kauniista maisemista muuttui nautinnoksi kauniista katunäkymistä. Colmarin värikkäät ristikkotalot ja niiden koristeet ja katujen kukat ja värit saivat aikaan todella hienon tunnelman. Colmar on hyvin säilynyt vanha kaupunki. Sen arkkitehtuurissa on paljon vaikutusta myös Saksasta, koska alue on ollut myös osa Saksaa. Colmar on myös viinialueen viinireittien varrella, sekin puoli kannattaa ottaa huomioon.

Vichyn ja Colmarin välin ajoimme tullittomia teitä ja pitkin matkaa nautimme huhtikuun keväisistä vihreän ja keltaisen yhdistelmistä maisemissa.

Colmariin tulimme ajoissa, tänne majoituimme, vaikka menikin vähän yli budjetin, 83€/yö. Oli kyllä helppo paikka, siisti, parkkipaikka pihalla ja kaikki kunnossa. Comfort Hotel Expo

Hotellin respa antoi meille kartan ja näytti, mitä muutaman tunnin iltakävelyllä pitäisi nähdä. Parkkipaikkakaan ei ollut niin kaukana, ettei sinne olisi kävellyt, mutta menimme kuitenkin autolla ja olimme saman tien keskustassa ristikkotalojen reunustamilla kaduilla.

Respa oli sanonut yhden kohdan, mitä ei saanut jättää väliin ja se oli Pikku-Venetsia. Siellä kävivät kuulemma kaikki. Niin siis mekin. Tässä kartassa on hotellimme sijainti, siitä 2,5km päässä oleva parkkipaikka, jolta sitten kävelimme Colmarin vanhan keskustan kaduilla mutkitellen Pikku Venetsiaan ja takaisin.

Olipa kivaa katseltavaa. Eikä ollut yhtään ruuhkaista, vaikka kadut eivät ihan tyhjiäkään olleet.

Lapsillekin oli kaikenlaista tarjolla.

Ja tietysti taloissa oli sekä seinä- ja pylväskoristeita, että kukkia ja eläimiä.

Saint-Martin Collegiate Church kirkko oli myös aivan mahtava.

Sitten yllätyimme – mikä tämä nyt on? Sitten selvisi, että se oli Juutalainen synagoga.

Sen lähellä oli vähän muutakin kuin ristikkotalomaisemaa.

Ja kaduilla lumoavia puita ja kukkia.

Olimme lähestymässä Pikku Venetsiaksi nimettyä paikkaa.

Pikku Venetsia on kyllä viehättävä paikka. Colmarin kaupunkia halkovat Lauch-joen kanavia muistuttavat rannat antavat sille tämän nimen, vaikka ei se nyt sentään ihan sama ole kuin Venetsia. Suosittu se näyttää olevan, koska yksi suosion merkki on aina se, että parit laittavat lukon aitaan kertoakseen loppuiän sitoutumisesta. Näitä lukittuja sydämiä olivat aidat täynnä.

Tasapohjaisilla veneillä voi tehdä pienen rauhoittavan kanava-ajelun ja olla pois kaupungin kujilta, jos sattuu turistiruuhkiin. Näitä veneitä on käytetty myös siihen, että maatiloilta on kuljetettu tavaroita tänne myyntiin. Jokivarsi on varmaan ollut hyvä paikka kaupoille.

Pikku Venetsian kulmalla on näin hieno punatiilinen markkinatori, jolla näitä maatilojen tavaroita ja muuta ruokaa myydään. Me olimme täällä illalla, niin se ei enää ollut auki.

Turisti-infon sivuilta se näytti sisältäkin paikalta, jossa voisi käydä. Me näimme sen vain ulkoa ja nämä kuvat ovat sieltä kaupungin turisti-infon omalta sivulta.

Kaunis paikka La Petit Venice  oli kokonaan. (Turisti-infon sivustolla on vielä värikkäämpiä kuvia kuin meillä.)

Pitkin katua oli myös näitä merkkejä. Vapaudenpatsaan tekijä Bartholdi on syntynyt Colmarissa, syntyi kaupungissa 1834 ja kuoli Pariisissa 1904, siksi Vapaudenpatsas on täällä. Se sijaitsee liikenneympyrässä, kun lähdetään ajamaan Colmarista pohjoiseen. Pysähdyimme pois lähtiessämme lähikadulle ja kävin nappaamassa kuvan.

Pikku Venetsiasta takaisin eri katuja pitkin ja taas lisää ja lisää hienoja katumaisemia ja ristikkotaloja.

Aurinko alkoi jo laskea ja kaupunkiin syttyä valoja. Tämä talo oli taas vähän uuden näköinen verrattuna siihen, kun tulimme.

Colmarissa ei siis ole mitään varsinaisia isoja nähtävyyksiä, sen viehätys on näissä pienissä kaduissa taloineen.

Yksi olennainen asia meiltä jäi näkemättä, nimittäin Colmar on olennainen osa Alsacen viinialuetta. Lähimmät viinitarhat kylissä ovat niin lähellä, että niille voisi vaikka pyöräilläkin (muutama kilometri) ja niille järjestetään tietysti myös opastettuja päiväretkiä. Jos tämä viinipuoli kiinnostaa, niin etsi tiedot etukäteen ja varaa enemmän aikaa ja tutustu Alsacen viinireittiin, jonka osa Colmar on.

Seuraavana aamuna hyvin nukuttuamme katsoimme auringonnousua hotellin ikkunasta ja lähdimme ajamaan eteenpäin.

Seuraava matkakohde olikin sitten Saksan puolella, yksi suosikkijuttujamme. Viime syksynä kirjoitimme yhteenvedon käymistämme Saksan linnoista. Silloin niitä oli 26, ennen kuin nyt ehdimme kotiin, niitä oli neljä upeaa linnaa lisää. Yhteensähän niitä on 25 000, joten haastetta riittää. Voit toki lukea tuon jutun täältä ja odottaa lisää.

Saksan linnat

Luin juuri Colmarista tosi hyvän, informatiivisen ja yksityiskohtaisemman kuvauksen Reputonreissaaja – matkablogista:

Colmar

Tervetuloa seuraamaan meitä Facebook-sivullamme Ailajajuha

4 ajatusta artikkelista “Colmar

1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Näyttääpä nuo värikkäät ristikkotalot hienoilta! Mielelläni noita katuja kävelisi ympäriinsä ihan rauhassa. Todella kivoja myös nuo kaikki talojen yksityiskohdat. Ei ole Pikku Venetsia tosiaan ihan Venetsia, mutta todella kiva silti – tykkään oikeastaan tuollaisista kanaaleista ylipäätään.

Liked by 1 henkilö

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Kyllä, on tuo Colmar sellainen paikka, että olisi kiva käydä siellä kolmannenkin kerran. Tämä oli nimittäin toinen. Siitä ekasta on kyllä varmaan parikymmentä vuotta aikaa, joten pitihän tämä nyt nähdä.Ja me tykkäämme tosiaan tuollaisista näkymistä.

Tykkää

2. FinnsAway Nomad Travelers

Colmar on ihana, samoin kuin lukemattomat ristikkotalokylät sen ympärillä ja viinireittien varrella! Meille nuo on tosi tuttuja seutuja, kun ollaan useampana kesänä asutettu ystäviemme kakkoskotia viinikylässä ihan Colmarin lähellä. Kaupungissa on tullut siis käytyä useampaan kertaan, mutta kaikkia näitä teidän kuvaamianne rakennuksia ei varmasti ole edes nähty. 😀 Jos on enemmän aikaa viettää tuolla alueella, autoilu tai pyöräily pitkin kylien välillä kulkeva, viinitarhoja halkovia pikkuteitä on ihan mahtavaa, samoin patikointi kukkoloilla sijaitseville linnanraunioille, joita niitäkin on useampia. – Anne | Elämää Nomadina