Costa Brava ja Katalonia – älä aja ohi!

Alue tarjoaa hyvät nähtävyydet, mielenkiintoiset käyntikohteet ja miellyttäviä pysähtelypaikkoja esim. autolla Espanjaan ajaessa. Empuriabrava, Roses, Cadaques, Figueres, Girona, Besalú ja Bisbal d’Emborda tuli käytyä neljässä päivässä. Kaikki hyviä ja Empuriabravan hotelli saa suosituksen. Eikä ollut ensimmäinen käyntimme. Teimme kerran kodinvaihdon St Antoni de Calongessa ja kolusimme silloin muitakin paikkoja. Tämän postikortin ostimme silloin. Hyvä kartta.

Empuriabrava oli sijainniltaan sopiva Costa Bravan pohjoisempien kohteiden vierailuun. Ja hotelli oli hyvä valinta myös. Apartamentos Giuliano oli kahden huoneen siisti huoneisto hyvällä paikalla ja erityinen ilonaihe oli tilava parkkihalli.

Empuriabravassa emme oikeastaan kierrelleet kuin yhden iltakävelyn, jolloin kiinnitimme huomiota siihen, että siellä oli valtavasti ostosmahdollisuuksia, iso kiinakauppa, vaatteita, sisustusta, ruokaa, veneitä, autoja – ihan mitä vaan.

Roses

Roses oli lähellä. Ajelimme aamulla Rosesin rantaan, teimme helmikuun säästä nauttien ensin kävelyn rannalla. Ei tehnyt vielä mieli uimaan, mutta näimme jonkun jo nauttivan siitäkin.

Museu de la Ciutadella de Roses sisältää sekä museon että mukavan puistokierroksen. Sisäänkäynti tässä:

Museossa on sekä arkeologiaa että muuta historiaa.

Kävelyreitti linnoituksen puistossa oli kierros muurilla puiston ja raunioiden ympäri.

Tämän puun vieressä oli kyltti, joka kertoi oliivipuun olevan tuhat vuotta vanha.

Rosesista lähdimme Cadaquesiin Pyreneiden vuoriston yli. Varaa aikaa reilusti, kun ajat tänne, serpentiinitie on hidas ja haastava. Pari pysähdystäkin piti tehdä ihan vain maisemien dokumentointiin.

Lopulta tulimme Cadaquesiin ja ajoimme kylän ohi Salvador Dalín kotimuseoon Port Lligatiin. Parkkipaikka oli kunnan hautausmaan vieressä.

Sieltä sitten kävellen alamäkeen päästäksemme perille.

Noiden valkoisten portaiden kohdalla törmäsimme sitten pettymykseemme: Dalin kotimuseo olikin kiinni. Ei ollut vielä turistiaika. Onneksi olimme käyneet täällä jo kodinvaihtomme aikana, eli muistot ja kuvat olivat. Kirjoitin tästä kokemuksestamme oman tekstin. Paikka on ehdottomasti käymisen arvoinen, lue teksti lopussa olevasta linkistä, niin ymmärrät.

Eli tällä kertaa kiivettiin sitten melko turhaan nämä portaat.

Cadaques

No, eipä tuo pahasti haitannut. Etsittiin Cadaquesista hyvä parkkipaikka ja lähdettiin kiipeilemään lisää kylän tosi jyrkkiä ja korkeita mäkiä ylös ja alas. Kylässäkin Dalin teoksia esittelevä museo oli kiinni, mutta tosi hieno paikka oli Katedraali, jonne pääsi sisällekin.

Katedraalin terassin näkymät houkuttelivat laskeutumaan alas rantaan.

Ranta oli ihan yllättävä. Oli tietysti ravintoloita, hiekkarantoja ja kävelykatua, mutta katu oli jaettu myös autoille. Aika uskomaton. Tuossa vasemmalla käveltiin, ei kaiteita ja oikealta ajoivat autot ohi.

Kylä oli kyllä kaunis ja helmikuun mantelipuutkin kukkivat jo.

Figueres

Seuraavana päivänä ajoimme Figueresiin. Sielläkin Salvador Dali museoineen on päänähtävyys. Onneksi se oli auki, vaikka täälläkin törmäsimme siihen, että kaikkea ei vielä helmikuussa tarjota turisteille.

Figueresin päivästä kirjoitin oman tekstin. Lisäsin siihenkin vähän niitä vanhoja muistojamme, joita emme nyt päässeet kertaamaan. Esim. Lelumuseo oli kiinni.

Figueresin jälkeen ajoimme vielä parinkymmenen kilometrin päähän pieneen ihanaan kylään Besalúun. Siitäkin kirjoitin oman tekstin, linkki tämän tekstin lopussa.

Girona

Girona on pääkaupunki. Sen hienoimmat näkymät ovat Oyern-joen varrella olevat talot, joen sillat, Katedraali ja vanhan kaupungin kiertävä muuri. Me kävimme vielä juutalaismuseossakin, joka edellisellä kerrallamme oli kiinni, mutta nyt ehdottomasti kannatti nähdä se.

Viimeisenä mainitsin Bisbal d’Embordan. Se on Katalonian keskeinen keraamisten tuotteiden paikka, aivan ihana. Tällä kertaa emme kierrelleet sitä, kävimme vain lounaalla kodinvaihtokumppaneittemme luona, joista jäi kiva katalonialainen ystäväpariskunta vaihtomme jälkeen. Tällainen asia on yksi mukava osa kodinvaihtojamme.

Tekstimme alussa olevalla kartalla on paljon muutakin. Meillä on hyvät muistot kodinvaihtolomaltamme esim. St Antoni de Galongesta, Palomasista, Escalasta, Platja d’Arosta ja Lloret de Marista. Kannattaa ajella myös näitä rantapaikkoja.

Seuraavaksi ajoimmekin sitten Barcelonaan ja kiertelimme siellä ja ympäristössä kaksi viikkoa. Lomamme oli kodinvaihto, joka antoi hienon mahdollisuuden viettää aikaa ja nähdä paljon. Näistä sitten juttuja riittääkin!

Tässä yksityiskohtaisemmat tekstit näistä Costa Bravan kohteista:

Salvador Dalin kotimuseo

Figueres

Besalú

Girona

12 ajatusta artikkelista “Costa Brava ja Katalonia – älä aja ohi!

1. Eila / Metkaamatkustelua

Kylläpä olisi paljon katseltavaa eteläisessä Espanjassa. Vain Katalonian alueella Tarragonan ja Barcelonan välisissä kaupungeissa on muutamassa tullut käytyä junalla kulkien ja vietettyä jokunen vuorokausi. Mielessä on todella käynyt pidempiaikainenkin pako Helsingin jäisiltä ja vesisateisilta kaduilta. Ehkä jo ensi talvena.

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Tervetuloa! Me olemme ajaneet Espanjaan lähes joka talvi eläkkeelle jäätyämme. Syksyllä vähäksi aikaa, sitten jouluksi kotiin ja helmi – maaliskuulla jälleen pois niiltä jäisiltä ja vesi- ja lumisateisilta kaduilta. Ja usein matkan varrella pysähtelemme kunnolla. Ei kiirettä mihinkään.

2. Annemaria/Samppanjaa muovimukista

Olipas kiva mennä juttusi kautta näihin ihaniin kaupunkeihin. Olen aikoinaan kierrellyt useammankin kerran tuota rannikko-osaa Espanjasta ja nauttinut todella. Erityisesti Cadaques, Besalu ja Girona ovat tehneet vaikutuksen, mutta myös Roses oli sellainen letkeä lomakohde. Tuo Dalin museo oli kyllä yksi kaikkien aikojen erikoisemmista taidemuseoista.

3. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Kieltämättä varsin havainnollistava kartta tuo postikortti. Kiinnostavan näköisiä Rosen rauniot ja oliivipuu näyttää toden totta todella vanhalta, joten eipä ihme, että on jopa tuhat vuotias. Ylipäätään miellittävän näköistä seutua, jossa nähtävää riittää.

4. Cilla Maria

Hienoja paikkoja kuvien perusteella, tuttuja niistä vain Girona. Aika erikoinen tuo rantatie. Monikohan auto on pudonnut tieltä mereen. Ja upea tuo tuhatvuotinen oliivipuu!

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

En ihmettelisi, vaikka joku auto olisikin kääntynyt välillä väärin, ei tuolla minusta kovin hitaasti ajettu, vaikka nopeusrajoitus oli 30km/t. Enemmän tuntui paikka vaarallisemmalta jalankulkijalle, jos vaikka joutuisi liikaa väistämään autoa. Kyllä meille on jäänyt tästä alueesta hyvä mieli.

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Enpä juuri noita laatoituksia ole nähnyt paljon muuta kuin rantapaseoilla. Niillä on ilmeisesti tuulten ja hiekan takia vähän pakkokin laatoitella aukiot ja kulkuväylät, mutta ihan valtavasti olemme kulkeneet myös luonnossa. Vähän pois rantakadulta, niin siitä se alkaa.

5. reissukuume

Upean näköistä! Ja komppaan Mikkoa: tuo postikortti oli hauska ja informatiivinen kuvitus tähän postaukseen 😀 Heh, mun piti muutama vuosi sitten lähteä Costa Bravaan yhden miekkosen kanssa, jota tapailin. Iski sitten joku ”ei tästä mitään tule” -ajatus juuri matkaa edeltävänä yönä, ja mies lähti itsekseen.

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Oi, jospa joskus pytyisit palaamaan edes tähän reissukohteeseen. Ei ole huono. Helmikuu oli yllätys meille sen takia, että niin monet paikat olivat vielä suljettuina turisteilta, mutta muuten oli kivaa.