Automatka Helsingistä Aurinkorannikolle 10 päivää

Olemme ajaneet Aurinkorannikolle Espanjaan seitsemän kertaa ja valinneet aina erilaisia reittejä mennen tullen. Ei ole kiirettä mihinkään, reitille mahtuu aina katsottavaa. Tämän matkan teimme helmikuun lopulla 2019. Saksan läpi ajoimme ensimmäisenä päivänä pisimmän matkan, Travemündestä Boppardiin, sitten lyhyempiä päivämatkoja Verdun, Loiren laakso, Baskimaa, Logrono, El Escorial ja Segovia, Cordoba ja Torremolinos. Tässä tekstissä on yhteenveto, tiedot majapaikoistamme ja linkit yksityiskohtaisempiin teksteihin eri paikoista. Majapaikkojen nykyiset tilanteetkin kävin tarkistamassa.

Finnlinesilla Travemündeen

Tämä on meille tyypillisin tapa aloittaa matkamme. Koemme sen edullisena ja myös rentona tapana aloittaa ja lopettaa automatka. Ja kun helmikuussa lähtee ja huhtikuussa palaa takaisin, voi ajella huomattavasti helpommilla keleillä kuin Ruotsin tai Baltian kautta.

Travemündeen tultuamme ajoimme noin vartissa Lyypekin puolelle Hotel Schweizerhausiin, joka on meidän suosikkimme. Se pitää yleensä varata ajoissa, ei ole välttämättä viime tipassa saatavilla.

Myös ensimmäisen päivän ajomatkan päätepisteessä oleva Pension Haus Weller Boppardissa on hyvä. Erityisesti tykkäämme monipuolisesta ja kauniisti laitetusta aamiaisesta.

Tämä päivä oli oikeastaan pelkkää ajamista, matkaa oli 620km.

Täältä voit lukea lisää Espanjaan helppo alku Finnlinesilla ja rento jatko läpi Saksan

Verdunin tärkeimmät nähtävyydet ovat toisen maailmansodan hautausmaa ja sotamuseo. Kiersimme molemmissa ja kokemus oli hyvin antoisa ja herätti paljon ajatuksia.

Verdunin jälkeen ajoimme vielä toiseen sodan muistomerkkipaikkaan eli Vauquoisiin kävelimme sielläkin katsomassa sodan jälkiä, jotka oli säilytetty muistomerkin lähellä. Pommien aiheuttamat kuopat vallitsivat maastoa.

Tämä pysähdys toi vielä yhden ajatuksia herättävän kokemuksen sodasta ja historiasta. Aamiaisella oli seuranamme saksalainen mies, jonka isä oli ollut Lapissa sodan loppuvaiheissa ja joutunut kokemaan sen, miten Suomi ajoi pois saksalaiset sotilaat. Hän oli kokenut sen petoksena. Tällaisiakin asenteita voi siis olla. Onneksi hän oli jo saanut aseteltua isänsä kokemukset uusiin historiallisiin tulkintoihin ja selityksiin, eikä ollut enää itse katkera.

Täältä lisää Verdunista ja museosta: Verdun

Olemme yhtenä kesänä kierrelleet muutamana päivänä Loiren laakson linnoja. Oikein mielenkiintoinen kierros, mutta nyt emme niille pysähtyneet, vaikka maisemia katselimmekin. Hiljainen ja rauhallinen majapaikkamme pieni Chez Eliza Chinonissa, oli hyvä ja edullinen, eka kerros, parkki oven edessä (52€). Iltakävelyllekin jäi aikaa.

Seuraavana päivänä saavuimme Baskimaan alueelle. Matkamessuilla olimme saaneet Ranskan matkanjärjestäjältä vinkin, jonka mukaan Baskimaan alueella Bayonnen lähistöllä oli mukavia pieniä kauniita kyliä. Näin olikin. Majapaikkamme Hasparremissa oli AirBnb:n kautta löytynyt omakotitalon yläkerta. Aivan loistava meille.

Seuraavan päivän kiertelimme kauniita punavalkoisia kyliä, jossa talot olivat kauniita, turisti-infot palvelevia, kirkot auki, ruokapaikat mielenkiintoisia ja maisemat tietysti ihastuttavia. Oli hyvä pysähdys.

Täältä lisää: Loiren laakson kautta Baskialueelle

Santiagon tiellä

Seuraavaksi olimmekin sitten siellä, mistä monet aloittavat Santiago de Compostelan vaelluksensa eli Saint-Jean-Pied-de-Portissa, josta jatkoimme Pyreneiden yli, ajelimme jonkin matkaa seudulla, missä muut vaeltavat ja päädyimme illaksi Logroñoon. Nämäkin seudut olivat monella tapaa antoista nähtävää ja iltakävely Logroñossa tapahtui keskellä tosi kaunista jokirantaa ja kaupunkia. Majapaikkamme oli kaksio, jonka viereisessä talossa oli parkkihalli (80€). Helppoa ja käytännöllistä tämäkin.

Täältä voit lukea lisää: Santiagon tiellä

El Escorial

Logroñosta matkamme jatkui El Escorialiin. Kaupungissa on fantastisen hieno luostari ja Espanjan sisällissodan värittämä Kuolleitten laakso. Luostarissa teimme kierroksen sisätiloja ihaillen ja sen jälkeen kävimme katsomassa Kuolleiden laakson muistomerkit ja kappelin, jossa siihen aikaan vielä oli Francon hauta. Ajattelua herättävä kokemus sekin.

Segovia

Näiden jälkeen ehdimme vielä samana päivänä Segoviaan, jota todellakaan ei kannata jättää väliin. Komea Akvedukti on jokaisessa turistikuvassa, Katedraali on aivan huippuhieno, Alcazarin linna myös ja kaupungin muurit vaikuttavaa nähtävää.

Majapaikkamme El Escorialissa oli Hospedium Hotel Los Lanceros, lähellä luostaria, ok, ei mitään erityistä miinusta eikä plussaa. Tarjontaa näyttää olevan edullisesti.

Täällä lisää kaikista näistä paikoista: El Escorial ja Segovia

Cordoba

Cordobasta tuli seuraava pysähdyspaikkamme. Se on kaupunki, jossa on valtavasti hienoa nähtävää. Mesquita, Katedraali ja Alcázar de los Reyes Cristianos -linna ovat näyttäviä nähtävyyksiä, jotka varmaan jokainen tahtoo nähdä. Näiden lisäksi Cordobassa on eri vuodenaikoihin erilaisia patioita runsaine kukkineen ja meidän kokemuksemme perusteella pelkkä päiväretki jättää helposti upeat iltavalaistut maisemat turhaan väliin. Ensimmäisen pysähdyksemme jälkeen olemme kierrelleet siellä toisenkin kerran, eli halusimme kevään patiot nähtyämme nähdä myös syksyn maisemat. Kannatti sekin.

Cordoban tekstin voit lukea kokonaan täältä: Cordoban ihanat sillat, illat, patiot, linnat ja moskeija.

Perille

Seuraavana aamuna ajoimme Costa del Solille, jossa majapaikkamme on useamman kerran ollut Torremolinosissa. Kyllä sieltäkin kirjoitettavaa riittää. Kymmeniä retkiä vuorille ja patikointimaisemiin, pieniin kyliin ja moniin muihin kaupunkeihin. Voit löytää kymmenien kirjoitusten valikoiman blogistamme http://www.ailajajuha.com kirjoittamalla hakusanaksi Andalusia.

Miten sinä ajat, jos ajat Aurinkorannikolle? Käytätkö aikaa pysähtelyyn paljon niin kuin me? Meidän matkamme ovat aina olleet reilusta viikosta kolmeen. Vain kerran jouduimme ajamaan Fuengirolasta Travemündeen neljässä päivässä, emmekä takuulla enää ikinä tee niin! Ei ole meidän juttu.

Voit seurata meidän Ailajajuha-sivuamme Facebookissa

8 ajatusta artikkelista “Automatka Helsingistä Aurinkorannikolle 10 päivää

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Tosi on. Ihan parasta meidän matkustamisessa on se, että ei ole kiirettä minnekään päämäärään, nimittäin jos on, matkustaminen ja ajaminen ei ole yhtään kivaa. On nimittäin sekin koettu.

1. Elina / elinanmatkalaukussa

Tällaisesta matkasta ei ole kokemusta, mutta vielä joskus haluan lähteä omalla autolla eurooppaan ja sillon tulee kartoitettua tarkemmin reitin. Nähtävää matkan varrella on ihan valtavasti ja reittiä saa muutettua joka kerta jos niin haluaa. Kyllä itsekin ottaisin joka päivälle jonkun kohteen missä pysähtyä, ettei menisi pelkäksi ajeluksi vaikka pidempiä ajopäiviä johonkin väliin varmasti tulisi.

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Nämä matkojen pysähtelykohteet ovat olleet meille jo vuosia tosi mieleisiä. Viime vuosina kyllä olemme joitain kertoja tehneet varsinkin Espanjaan melko pitkää matkaa ajaessa, että jossain vaiheessa olemme juuri tehneet jonkun päivän, jolloin olemme ajaneet koko päivän pitkän matkan, esim noin 600km kerralla. Se antaa kivasti aikaa pysähdellä enemmän sitten joissain kohteissa niin, ettei matkan kokonaisajasta tule ihan niin pitkää.

2. Ne Tammelat

Joskus olisi kyllä mukavaa lähteä ihan ajan kanssa ajelemaan Euroopan läpi, sen verran paljon hienoa nähtävää löytyy matkan varrelta. Nyt ollaan vielä toistaikseksi menty omalla autolla vasta Tanskaan saakka, mutta eihän sitä koskaan tiedä, mitä matkasuunnitelmia tulevaisuus tuo tullessaan 🙂

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Tällainen autoajelu on aina ollut meidän suosikki. Se oikeastaan alkoi jo siitä, kun meillä oli asuntovaunu ja neljä tenavaa ja sitten kun he aikuistuivat, jatkoimme pelkällä autolla. On kiva katsella pienempiä paikkoja ja maisemia näin. Suurempiin kaupunkeihin voi tietysti lentää, niin mekin jossain vaiheessa teimme, mutta nyt ne suuret on sitten jo nähty, maisemat melkein riittävät.

3. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Meillä ei ole tällaisista reissuista kokemusta. Meillä on ollut aina niin, että olemme lentäneet johonkin kohteeseen ja vuokranneet siellä auton. Tämänkaltainen matka kuitenkin ilman muuta kiehtoisi, ja varmasti tulisi edettyä rauhassa jo senkin takia, että matkan varrelle osuu paljon sellaisia paikkoja, joissa itse en ole vielä käynyt.

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Tällainen matka on valtavan sopiva matkustustapa meille nyt, kun eläkeläisinä ei oikeastaan ole kiirettä mihinkään. Päämäärään pääseminen ei ole se juttu, vaan matkan varrelle voi todellakin etsiä vaikka mitä nähtävää.