Benalmadenan pääsiäisnäytelmä

Benalmádenassa esitetään pääsiäisnäytelmä eli El Paso tänä torstaina ja pitkäperjantaina. Lola Guerreron ohjaama esitys, jossa on 150 henkilöä, järjestetään Parque Retamarissa klo 11.00 alkaen. Puisto on tämän buddhalaisen Stupan vieressä. Tänne pääsee bussilla esim. Arroyo de la Mielistä, ja me ajoimme lähialueelle autolla ja parkkipaikka löytyi. Kannattaa kyllä olla paikalla ajoissa, että voi valita itselleen sopivan istumapaikan kolmeksi tunniksi.

Näytelmässä on 150 osallistujaa ja he kaikki marssivat näyttämölle heti aluksi.

Näytelmä alkaa Aabrahamin ja Iisakin läpi käymästä tilanteesta, jossa Aabrahamin piti ensin uhrata Iisak ja sitten hän saikin luvan luopua uhraamisesta.

Johannes kastaja kastaa ihmisiä ja lopuksi myös Jeesuksen.

Johannes kastajan loppu on lohduton. Herodes vietti syntymäpäiviään ja Johannekselle vihamielisen Herodiaan tytär tanssi vieraille. Tyttö miellytti Herodesta niin, että tämä valalla vannoen lupasi antaa hänelle mitä hän vain pyytäisi. Äitinsä Herodiaan yllytyksestä tyttö sanoi: »Anna minulle nyt heti vadilla Johannes Kastajan pää.» Kuningas tuli pahoille mielin, mutta koska hän oli vieraittensa kuullen vannonut valan, hän käski täyttää pyynnön. Hän lähetti vankilaan sanan ja käski mestata Johanneksen. Tämän pää tuotiin vadilla ja annettiin tytölle, ja tyttö vei sen äidilleen. Näytelmässä tanssi kyllä enemmän kuin yksi tyttö.

Yksi Jeesuksen läheltä kohtaamista ihmisistä oli samarialainen nainen. Kohtaamisen jälkeen nainen juoksi huutelemaan kaikille ystävilleen, että on kohdannut Messiaan.

Jeesus kohtasi muitakin. Farisealaiset toivat hänen eteensä naisen, jolle pyysivät tuomiota, mutta Jeesus totesi: ”En minä sinua tuomitse.”

Raamatussa kerrotaan, että Jeesus paransi sokean kerjäläisen, mutta Benalmadenassa parannettu sokea oli kyllä nuori tyttö.

Lapsia ja nuoria oli näyttämöllä paljonkin ja heille oli erikseen katettu välipala. Hedelmiä ja juotavaa.

Jeesus siunasi hänen luokseen tuotuja lapsia espanjalaiseen tapaan. Otti syliin, halasi ja antoi suukot kummallekin poskelle.

Lapsia oli paljon mukana myös palmunoksien kanssa tervehtimässä Jerusalemiin aasin kanssa ratsastavaa Jeesusta.

Jeesus valitsi itselleen myös apostoliryhmän. Aika pian nähtiin, että mukana oli jopa huijari.

Huijari kävi noutamassa kolmekymmentä hopearahaa ja lupasi kavaltaa Jeesuksen.

Ennen kuin tämä tapahtui, Jeesus jo tarjosi opetuslapsilleen leipää ja viiniä ja pyysi nauttimaan näitä hänen muistokseen, koska ne olivat vertauskuva hänen verestään ja uhristaan meidän kaikkien pelastukseksi.

Sitten alkoi tragedia tapahtua. Sotilaat tulivat ja riuhtaisivat Jeesuksen mukaansa.

Häntä revittiin pitkin rinnettä sidottuna.

Ja tuomittiin.

Pihalla seisovaa Pietaria syytettiin Jeesuksen opetuslapseksi ja Pietari kielsi.

Ja kun kukko lauloi, Pietari tajusi tehneensä väärin ja alkoi näyttää epätoivoiselta.

Ei sentään ihan yhtä epätoivoiselta kuin Juudas, joka tajusi tehneensä niin väärin, että ei enää voinut elää.

Jeesuksen kiusaamista jatkettiin.

Ja häntä ruoskittiin, vaikka hän itse pyysi Isää antamaan anteeksi ruoskijoilleen, koska he eivät hänen mielestään tienneet, mitä olivat tekemässä.

Sitten Jeesukselle annettiin risti kannettavaksi ja se oli niin raskas, että hän luhistui.

Tässä kohtaa tuli paikalle Maria auttamaan – tätä en kyllä ole Raamatusta lukenut.

Sen olen kyllä lukenut, että Simon Kyreneläinen joutui auttajaksi.

Golgatalla tapahtui ristiinaulitseminen ja sen lopuksi Jeesus otettiin pois ristiltä ja kannettiin pois.

Hänen ystävänsä kantoivat Jeesuksen hautaan ja musiikin soidessa odotettiin, mitä sitten tapahtuisi.

Kolmantena päivänä Jeesus ilmestyi puskien seasta valkopukuisena ylösnousseena.

Kaikki kansa kokoontui näyttämölle, yleisö nousi seisomaan ja kamerat nousivat ylös myös.

Oli kyllä monimuotoista ja mielenkiintoista seurattavaa. Niin kiinnostavaa, että ajamme seuraavallakin kerralla katsomaan näytelmän. Toivottavasti säästymme sateelta.

Tervetuloa seuraamaan meitä Facebook-sivumme kautta Ailajajuha

Vielä isompi ja perinteisempi pääsiäisnäytelmä on perjantaina ja lauantaina Riogordossa, jossa 400 ihmistä marssii näyttämölle. Sinnekin olemme menossa. Täältä voit lukea aikaisemmista kokemuksistamme.

Riogordon pääsiäisnäytelmä – koko kylä näyttämöllä.

4 ajatusta artikkelista “Benalmadenan pääsiäisnäytelmä

    1. Aila ja Juha Kirjoittaja

      Tämä näytelmä kesti kolme tuntia. Tuo Stupa on tosiaan aika erikoinen, en ole muualla Espanjassa sellaiseen törmännyt, mutta en tiedä, onko niitä. Olemme käyneet siellä sisälläkin. Siellä on lupa käydä, istua ja miettiä ja siellä järjestetään myös kaikille avoimia meditointitilaisuuksia.

      Tykkää

      Vastaa

Jätä kommentti