Estepona uudelleen

On Aurinkorannikon huippupaikka. Kaunis, rauhallinen, monipuolinen. Estepona on Marbellan ja Gibraltarin välillä oleva rantakaupunki. Esteponan parhaat puolet ovat Rantapaseo uimarantoineen, Plaza de Flores, jossa on turisti-info ja ravintolaterassit ihanien kukkien ja suihkulähteen keskellä, sekä aivan erityislaatuinen upea noin viidenkymmenen muraalin tarjonta pitkin kaupunkia. Olemme käyneet jo neljä kertaa. Kiertelimme muraaleja katselemassa viime marraskuussa ja nyt keväällä 2023 uudelleen. Oli taas aivan tosi ihana päiväretki sinne.

Esteponan kukkakujat

Olemme käyneet Esteponassa neljä kertaa. Ensimmäisellä kerralla kävelimme pitkin kukkien koristamaa vanhaa kaupunkia ja sen pikkukujia. Esteponan kaduilla on niin paljon kukkia, että sitä on nimitetty Costa del Solin puutarhaksi. Kujilla rakennusten seinillä on ruukkuja ja niissä kukkia. Kullakin kujalla on oman väriset ruukut tai tietty yhdistelmä. On punaisia, keltaisia, sinisiä ja vihreitä.

Dolmenes de Corominas -museo

Toisella käynnillämme ystävämme veivät meidät tosi erikoiseen museoon. Meillä oli ihan mielettömän upea päivä espanjalaisten ystäviemme kanssa. Ensin söimme Esteponan satamassa haita etikassa, paellaa, sardiineja ja pikkuisia mustekaloja, ja sitten he veivät meidät arkeologiseen museoon, jossa näimme viisi moottoritien alta pelastettua hautakammiota ja paljon muutakin esineistöä ja kuuntelimme puolitoistatuntisen opastuksen espanjaksi. Fan-tas-ti-co! Gracias! Dolmenes de Corominas.

Marraskuun kukat ja katumaisemat

Kukkien keskellä kävelimme marraskuussakin. Hitaasti meni, oli niin paljon houkutuksia pysähtyä kameran kanssa. Aloitimme kukkien keskellä rantapaseolta, jonne jätimme auton parkkihalliin. Muista näitä kuvia katsoessasi, että näissä on marraskuu puolivälissä.

Marraskuussa oli kaikkialla myös valmiita valorakennelmia. Pari viikkoa vielä ja tänne pitää tulla uudelleen iltaretkelle?

Kukkia täynnä oli myös Plaza de Flores. Poikkesimme siellä turisti-infossa ja infon täti innostui niin siitä, että puhuimme hänen kanssaan espanjaa, että kiitteli meitä kovasti ja toi espanjankielisen kirjasen lisäharjoittelua varten. Ihanaa! Oli ensimmäinen kerta, kun saimme kiitoksia (vaatimattomista) espanjantaidoistamme.

Pyysimme ja saimme infosta hyvän kartan Esteponan viidestäkymmenestä muraalista.

Esteponan muraalit

Kartan voi ladata itselleen myös netistä. Esteponan muraalit. Meillä oli se ja sen perusteella olimme jo tehneet kierroksen Esteponan länsiosassa. Jätimme silloin ensin auton Lidlin parkkipaikalle. Oli hyvä palvelu meille. Löysimme hyllystä juuri paistetut hyvät sämpylät ja kassan jälkeen siistin vessan.

Muraalit ja maisemat Esteponan länsiosassa

Täällä kiertelimme sitten tunnin verran ennen kuin siirryimme vanhan kaupungin tunnelmallisille kujille.

Kartalta löytyy myös puisto, jonka nimi on Parque de los niños eli lasten puisto. Ensimmäinen näkemämme asia olivat nämä hauskat portaat, mutta eivät ne liittyneetkään lasten puistoon, eikä niille päässyt mummikaan. Harmi. Ympärillä tehtiin joitain rakennustöitä, eli ehkä ensi kerralla sitten? Eipä päässyt vielä maaliskuussakaan.

Ympäristöstä löytyivät pian ensimmäiset muraalit.

Don Quijotesta uusi versio.

Lasten puisto tuli taas mieleen, kun ympäristöstä alkoi kuulua lasten ääniä. Taisi olla välitunti, siltä kuulosti. Koulun pihallakin oli kuvia sekä seinissä että maassa.

Muraaleja kierrellessämme näimme paljonkin muita kuvia ja koristeluja kuin niitä varsinaisia muraaleja. Nämäkin loivat omaa tunnelmaansa Esteponaan.

Lasten puiston ajatus ei oikein auennut, emme keksineet mitään erityistä paikkaa. Kartalla olleen lasten puiston kohdalla näimme koirapuiston ja upean vihreän puistorinteen täynnä kaunista maisemaa.

Kartalla oli myös toinen arvoitus, jota emme osanneet ratkaista. Tämän kerrostalon nimi on Mirador de Estepona, mutta ei sinne ainakaan mitään yleisön pääsyä näyttänyt olevan. Googlettamalla sain sen vaikutelman, että se on talo, josta myydään ja vuokrataan asuntoja. Mirador de Estepona Hills löytyi hotellina, mutta tämä ei ole se.

Lähellä tätä oli myös näyttävä satamaan viittaava liikenneympyrä. Esteponalle satama on tärkeä.

Näiden lähellä on Plaza de Toros, jossa nykyisin on museo. Härkätaisteluareenan vieressä on patsas, mutta eläviä härkiä areenalla ei enää nähdä. Patsaan ympärillä oli taas niin näyttävän näköisiä kukkaistutuksia, että melkein unohtui, että elimme marraskuuta.

Tässä lähellä oli jälleen yksi muraali.

Käännyimme takaisin tulosuuntaamme, eli rinnettä ylöspäin koristeellisten katujen kautta. Uskomattoman hienoja kaiteita pihoilla.

Eikä tämäkään ollut varsinainen muraali vaan ennemminkin pihaportin koriste.

Mutta näyttäviä muraalejakin reitillämme jälleen löytyi.

Tämä kaveri oli murtautumassa ulos talosta.

Tässä muraalissa kuvattiin hyviä ihmisiä, jotka ovat auttavaisia ja kohteliaita naapureitaan kohtaan ja hymyilevät myös ohikulkijoille heitä tervehtien. Buena Gente.

Näiden jälkeen tulimmekin sitten parkkiin Paseo Maritimolle ja etsimme infon ja kartan muraaleista.

Calle Terrazan muraalit ja maisemat

Infon nainen suositteli kävelemään Calle Terrazaa pitkin ja poikkeilemaan siltä välillä sivuun muraalikartan mukaan. Kaunis keskusta oli täynnä kukkien koristelemia katuja, aukioita ja terasseja.

Lähdimme infosta saamiemme neuvojen mukaan kävelemään pohjoisen suuntaan Calle de Terracea. Oli nätti katu itsessäänkin. Täynnä kukkia ja jouluvalot jo valmiina odottamassa.

Katu kukki myös maaliskuussa.

Tämän kadun ja sen poikkikatujen varrella on laaja valikoima muraaleja.

Orchidariumin puisto

Koko kortteli on täynnä seiniin maalattuja muraaleja.

Orchidariumiin pääsee eläkeläinen sisälle kolmella eurolla. Sisällä on sekä orkideoja että muita rehevän vihreitä kasviseiniä. Sisällä on myös komeat putoukset, mutta juuri nyt niillä oli menossa jonkinlainen remontti, joten emme nähneet, miten näyttäviä ne olisivat olleet.

Kaunis katunäkymä jatkui ja edessä vilahtivat jo vuoretkin.

Ja muraaleja löytyi lisää.

Madre Amorosa – rakastava äiti. Tähän Francisco Alarconin muraaliin kuuluu myös viereisen talon maalaus toisesta iloisesta lapsesta, jolle äiti on valmistanut maittavan aamiaisen.

Tämä kalastajaa kuvaava muraali oli ehkä kaikkein erikoisin, koska se oli kuvattu kuuden eri talon päätyyn ja sitä piti katsoa kaukaa niin, että eri kuvat yhdistyisivät yhdeksi. En oikein onnistunut, koska edessä oli katu ja liikennettä. Kuvaa olisi pitänyt voida katsoa vielä kauempaa. Mutta ehkä pystyt kuvittelemaan.

Avenida de Andalucia

Sitten olikin jo aika kääntyä takaisin kohti rantaa. Kävelimme Avenida de Andaluciaa ja taas poikkikaduilta bongailimme uusia muraaleja.

Muraalien välillä toki katsottiin muutakin. Ihan kuin yhtäkkiä olisimme olleet Helsingissä Ruskeasuolla. Niin tutulta tämä Tilkan sairaalan näköinen pääty näytti. Ja Juha bongasi tietysti taas yhden musiikkiliikkeen.

Ja täälläkin näkyi koristeellisia seiniä.

Rantapaseo

Sitten oltiinkin jo takaisin kukkivalla Rantapaseolla, josta löytyi myös tilaa ja välineitä aktiviteeteista innostuneille.

Rantapaseon suuntaiset Calle Malaga ja Calle Real tarjosivat sen verran lisää mielenkiintoista nähtävää, että poikkesimme sinne.

Päivä Esteponassa oli ollut niin kiva ja mielenkiintoinen, että tiesimme palaavamme. Näin teimme maaliskussa. Kävimme jälleen hakemassa infosta muraalikartan ja suunnistimme Avenida de Andalucialle ja käännyimme siitä länteen alueelle, jolla emme viimeksi käyneet. Kävelimme siis tällä kerralla suunnilleen tällä alueella, marraskuussa niillä muilla.

Katujen näkymät olivat yhtä kukkivia ja Avenida de Andalucian pohjoispuolella pistäydyimme Calvario puistoon. Puistossa oli myös lasten leikkipaikka keinuineen ja liukumäkineen.

Puiston vieressä oli myös lasten päiväkoti ja sielläkin seinämaalaus.

Tästä alkoi sitten jälleen muraalikierros.

Muitakin seinämaalauksia ja koristeellisuuksia löytyi.

Ayuntamiento de Esteponan rakennus oli komea ja sen lähellä taas kukkivia katunäkymiä.

Paluu rantapaseolle ja sen alla olevaan parkkihalliin oli sekin kukkia täynnä.

Näin on neljä kertaa käyty Esteponassa, eikä varmasti ole viimeinen. Voisin ensi kerralla nauttia vielä pitempään rantapaseosta ja kukkivia katuja kiertelen ilman muuta uudelleen. Oletko sinä käynyt? Fuengirolasta on sinne noin tunnin bussimatka, eli ihan ok päiväretki.

Olet tervetullut seuraamaan myös muita matkojamme. Tässä linkki Facebook-sivullemme:

Ailajajuha

6 ajatusta artikkelista “Estepona uudelleen

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Jatkoa seuraa ainakin siitä syystä, että Esteponan anti on vähän erilainen katukuvien suhteen eri kuukausina. Jos joskus näkisimme jouluvalot siellä, se olisi takuulla hienoa. Pääsiäiskulkueiden miljöönäkin se voisi olla hieno. Ja rantapaseota riittäisi enemmän kuin olemme nyt nähneet. Ja olisihan se kiva palata sinne ihan muuten vain kävelemään, kun se on niin rauhallinen ja kaunis.

Tykkää

1. Leena Grönroos

Suuri kiitos Estepona ja muista kirjoituksista sekä loistavista kuvista. Haaveena ollut vierailla siellä, olen ehdottanut usein retkeä, kavereille ym. Vastaus ettei siellä ole mitään katsottavaa muuta kuin rantakatu, tämä todisti kuvitelmani oikeaksi, olen ollut aina eri mieltä päätinkin heti vierailla yksin siellä ajan kanssa tulevana talvikaudella Torremolinoksesta.
    Olen tottunut nuoresta saakka matkaileen yksin se antaa paljon vaikka mm. mieheni kivaa seuraa valillä onkin hän golffaa joten ne päivät ovat omiani.
    Mukavaa syyskesää teille sekä kivoja retkiä tulevaisuuteen.
    Terv. Leena Grönroos

Liked by 1 henkilö

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Hei Leena ja kiitos! Kiva nähdä, että olet lueskellut tekstejämme. Estepona on tosiaankin sellainen paikka, jossa tekee mieli käydä useamminkin kuin kerran, siellä on tosiaankin niin paljon kaunista nähtävää. Katselin äskettäin kuvia erilaisista veistoksista ja totesin, että kun muraalit, kukkakadut ja rantakatu on nähty, se on seuraavan kierroksen aihe. Kivoja retkiä teillekin! Ehkä nähdään Torremolinosissa taas joku kerta. Tämän vuoden syksyn suunnitelmat ovat tosin sillä tavalla auki, että luultavasti emme tule sinne ennen ensi kevättä.