Colmenar – hunajamuseo, vaellus ja mantelinkukkia

Colmenar on kiva käyntikohde. Sen hunajamuseo on ainutlaatuinen, ympäristön rinteet tarjoavat mukavia kävelyreittejä, pienten kujien, portaiden ja valkoisten talojen kylä on yksi kauniista Andalusian valkoisista kylistä, ja vuoden alussa rinteet ovat täynnä kukkivia mantelipuita. Colmenariin pääsee bussilla Malagasta Casabermejan kautta, mutta jos on liikkeellä autolla, maisematie A-7000 tarjoaa fantastisia näkymiä ja myös mahdollisuuden poiketa vaeltamaan Malagan vuorille tai pistäytymään vuorten näköalapaikoille.

Hunajamuseo

Aukioloajat ovat (nyt helmikuussa 2024) arkisin 9:30 – 14:00 ja lauantaina ja sunnuntaina 11 – 14. . (tarkista ennen lähtöäsi täältä) Kävimme täällä viime vuonna maaliskuussa, emmekä kokeneet minkäänlaista ruuhkaa, olimme ainoat vieraat. Vastaanottaja kertoi meille, mitä eri huoneissa näkisimme, laittoi aluksi videon katsottavaksi (teksti englanniksi) ja kierroksemme lopuksi maistatti meillä eri hunajalaatuja ja kertoi niiden eroista. Ostimme seitsemän eri purkkia erilaisia hunajalaatuja. Joitain suositellaan astmaatikolle, joitain makeuttamiseen, joitain maustamaan ruokia, joitain täydentämään vitamiinien saantia. Monipuolisempaa valikoimaa, mitä osasimme suomalaisen kokemuksen perusteella odottaa.

Vessatkin oli merkitty ampiaisille, kuningattaret ja kuhnurit eri suuntiin.

Ruta Molina

Olimme katsoneet valmiiksi Ruta Molina -nimisen vaellusreitin, joka kierteli Colmenarin rinteitä Riogordon suuntaan. Ei tarvinnut pitkästi kävellä katua, kun jo olimme kylän reunalla.

IMG_2798 (1)

IMG_2801 (1)

Ensimmäinen mäki ohitti hevosia täynnä olevan aitauksen.

IMG_2802 (1)

Maisemat edessämme alkoivat olla taas aivan huikeita.

IMG_2806 (1)

Reittiä oli helppo kävellä, enimmäkseen tie oli tämän näköistä ja kulki kohtuullisen loivasti alamäkeen.

IMG_2817 (1)

Reitin nimikin tuli vastaan.

IMG_2819 (1)

Yhdessä kohdassa oli jyrkkä ja kapea polku alamäkeen ja siitä sitten alkoikin nousu takaisin rinnettä ylöspäin.

IMG_2836 (1)

Kukkia riitti reitin varrelle.

IMG_2833 (1)

Oliivipuut olivat yleisimmät puut rinteillä. Myös mantelipuita oli.

IMG_2831 (1)

Yksi säikähdys meidät kohtasi. Yhtäkkiä näimme rinteellä nousevan savua, hetken päästä näitä savun alkuja oli toinenkin. Viime vuoden metsäpalot tulivat mieleen ja katselimme tarkasti, näkyykö savunalkujen lähellä ketään. Lopulta näkyi, joten uskalsimme huokaista. Kai siellä oli joku, joka tiesi, mitä tehdä.

IMG_2842 (1)

Jatkoimme siis nousemista ja maisemien ihailua.

IMG_2850 (1)

Pari kilometriä ennen Colmenariin palaamista reitti olisi noussut vielä sen vieressä olevalle kukkulalle, mutta meitä alkoi helle hiostaa niin, että päätimme oikaista autoväylää pitkin. Ei ollut mikään ongelma, muutama auto kulki ohitsemme, yllättävänkin harva.

IMG_2857 (1)

Eläinten laumoja näkyi taas rinteillä. Oli hevosia, vuohia ja lampaita. Mutta eivät ne tielle tulleet.

IMG_2864 (1)

Ja niin olimme ennen pitkää takaisin Colmenarissa. Tässä reittimme ja sen korkeuserot. Piirsin punaisella tekemämme oikaisun autoväylää pitkin. Matka on noin 8km.

Kuva 1.4.2023 klo 22.37

Mantelinkukkia Colmenarin rinteillä

Mantelinkukat kukkivat tammi-helmikuun vaihteessa, eli eivät enää tällä retkellämme. Kerran olimme Aurinkorannikolla tarpeeksi aikaisin nähdäksemme ne, ja silloin suuntasimme Colmenariin. Täällä etelässä Mondan ja Guaron seudut ovat niiden ihailuun hyviä, Mijas Pueblon rinteillä, Aloran, Pizarran ja Antequeran seuduilla pääsee makuun myös. Itse laitoimme  navigaattoriin silloin nimen Colmenar. Emmekä pettyneet.

Silloin satuimme sellaiseen päivään, että hunajamuseo ei ollut auki, mutta vieressä oli kaunis Ayuntamienton talo.

Jatkoimme sitten vain, minne nenä näytti, eli rinteiden suuntaan. Pientä kiertoa reittiin tuli heti, kun emme olleet varmoja, mikä oli turvallinen väli aaseihin.

Samalla katselimme, kun vuohilaumaa vietiin katuja pitkin laitumelta toiselle. Kalkkunakin meidät pelästytti aidan takaa ja koirat haukkuivat milloin missäkin.

Rinteet pystyivät kuitenkin houkuttelemaan eteenpäin ja kävelimme kylän itäreunalle ja siitä rinteille pientä autotietä pitkin.

Kylmä tuuli vihlaisi sen verran, että ennen kuin jatkoimme pitemmälle rinteeseen, otin repusta toisen takin ja lisäsin leggingsit farkkujen alle. Kuvitelma tästä operaatiosta kertoo samalla erittäin selvästi, miten vähän muita ihmisiä rinteessä oli. Yksi paikallinen aasintaluttajaukko kävi kertomassa, että voisimme poimia vähän manteleita ja maistaa, ja toinen manteleita ämpäriinsä poiminut mies huikkasi buenakset ja kysyi, olemmeko brittejä. Eikä ymmärtänyt sanaa Finlandia millään.

Näin rauhassa näitä upeita maisemia ihailimme.

Sierra Nevadan lumihuiput näkyvät etäältä, ja rinteellä niiden edessä on Riogordon kylä, jonne olisi ollut mukavanmittainen patikointimatka. Itse asiassa valitsemamme reitti oli pikkuinen autotie, jonka varrella oli fincoja, eli espanjalaisia maalaistaloja. Patikointi olisi ollut pelkkää alamäkeä, joten paluu pani miettimään. Käännyimme silloin noin puolivälistä takaisin.DSC08658

Mantelipuiden kukinta jatkunee täällä vielä jonkin aikaa.

Ja samalla joissain puissa näyttää jo olevan poimittavaakin.

En tiedä, kuka nämä poimii ja miten. Se yksi näkemämme poimijaukko ei näyttänyt ainakaan maanomistajalta. Poimipahan vain kymmenen litran ämpärin täyteen manteleita parkkipaikan vierestä.

Mantelin saattaminen syöntikuntoon ei olekaan mikään ihan helppo pähkinä. Tuo tumma huokoinen kuori poistetaan ensiksi. Sen alla on kova ruskea kuori ja sen alla vasta se syötävä manteli. Ja suomalainen kuorii vielä senkin valkoiseksi joulupuuroonsa.

Lauantai-illan uneliaassa tunnelmassa teimme kierroksen kylässä. Ermita de Candelarian kirkkosalissa oli talkoolaisia kunnostamassa pyhäinkuvia ilmeisesti sillä viikolla (2.2.) vietettävää Virgen de Candelarian juhlaa ja sen kulkueita varten.

Candelaria on Colmenarin suojeluspyhimys ja Dia de Candelariaa vietetään katolisissa maissa muuallakin yleisesti 2.2. Usein juhlat jatkuvat monta päivää. Samoja kuvia kannetaan pääsiäisviikollakin.

DSC08737Seuraavaa tuntiamme kylässä voitaisiin aivan hyvin kutsua harhailuksi, kun suunnistimme suunnilleen auringon avulla kohti sitä mäkeä, jolle auton jätimme. Suosittelen vastaavaa harhailua. Kylän korkeuserot, kapeat kujat, koristeelliset ikkunat, seinät ja ruukut ja appelsiinipuiden reunustamat kadut ovat nähtävyys ilman isoja kirjaimia ja turisteja.

DSC08756 Tätä kohtaa emme tajunneet kumpikaan. Miten ihmeessä turistit voivat ajaa sellaista katua pitkin, jota muut eivät voi? Keskellä katua oli portaat ja katu oli niin jyrkkä, ettei meille olisi tullut mieleenkään yrittää siitä kumpaankaan suuntaan millään ajoneuvolla.

Paluumatka maisematien A-7000 kautta kruunasi mantelipuuretkemme. Tuo tie ei tarjoa kovin helppoja pysähtymispaikkoja, mutta aina sitä auton johonkin pientareelle hetkeksi saa, jos on pakko. Ja välillä vain ehkä on.DSC08684DSC08687DSC08762DSC08766

Colmenarista pois ajaessa aika pian löytyy muutama sopiva pysähtymispaikka, joista voi vielä kurkistella rinteille. Kun tullaan Malagan vuorten kansallispuiston alueelle, pientareet alkavat olla ahtaampia.

Toinen ja nopeampi reitti autolla pois Colmenarista tulee Casabermejan kautta. Casabermeja on muuten paikka, jossa olemme nähneet mielestämme kauneimman espanjalaisen hautausmaan. Tielle se näkyy näin.

IMG_2871 (1)

Colmenariin pääsee Malagan linja-autoasemalta läheltä Maria Zambranon rautatieasemaa bussilla Casabermejan kautta. Tässä kuitenkin meidän kaksi reittiämme omalla autolla.

Kuva 1.4.2023 klo 22.54

Tässä vielä Colmenarista kartta, jossa parkkipaikkamme, Museo de la Miel, Ermita de Candelaria ja mantelipuurinteille vievän Ruta Molinan alku.

Kuva 1.4.2023 klo 23.03

Ihania mantelinkukkavaelluksia sinullekin!

Joko seuraat meidän sivuamme Facebookissa? Kirjoittelemme  erityisesti automatkastamme Espanjaan ja takaisin ja retkistämme Espanjassa, ja muistakin automatkoista ja pyöräretkistämme..

10 ajatusta artikkelista “Colmenar – hunajamuseo, vaellus ja mantelinkukkia

1. Lulu

Hei!
    Tuo exepto turismos näyttää tarkoittavan että : paitsi autot (turismo:henkilöauto)
    Kiitos ihanasta blogistasi!
    Fugessa puolet vuodesta Lulu

1. espanjaan Kirjoittaja

Kiitos kommentistasi! Tuo oli hauska paikka, tarkoitti se lisäkyltti ihan mitä tahansa, niin siitä kohdasta ei kyllä voinut ajaa, ellei sitten ajanut jyrkkiä portaita alaspäin. Siksi se nauratti.

2. Susanna

Hyvät kuvat, nuo mantelipuut on yhtä hienoja kuin kirsikkapuut harmi olen kuitenkin vähän allerginen noille mutta hienoja ne silti on

1. espanjaan Kirjoittaja

Kiitos kommentistasi! Harmi kuulla allergiasta, se varmaan vähentäisi niistä nauttimistakin, kun ei voisi mennä lähelle.

3. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Hunajamuseossa en ole tainnutkaan ikinä käydä. Hunajatiloilla olen kyllä käynyt ja ovat kiinnostavia paikkoja. Omaan makuun hunaja on turhan makeaa, mutta lahjaksi tiloilta on mukava ostaa hunajaa, varsinkin, jos purkki on kaunis. Ja kyllä, on kyllä huikeita maisemia jälleen!

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Yksi ystäväni on eläkeläisenä ryhtynyt hunajantuottajaksi ja siksi tämä homma meitäkin kiinnosti. Museossa oli paljon tietoa siitä, miten hunajaa tuotetaan ja myös siitä, miten erilaisia hunajalajeja voi olla. Se oli kiinnostavaa. Ja tosi on, maisemista nautitaan joka päivä.

4. In Via

Maisemat ovat todellakin huikeita! Itsekin olen suuri vuorten fani 😀

Kävimme joskus muinaisaikoina hunajafarmilla Gruusiassa maistamassa erilaisia hunajan laatuja ja siellä oli myös pienimuotoinen hunajamuseo. Se oli tosi informatiivinen ja hauska. Olisi kiva vierailla joskus isommassa sellaisessa.

Manteli on muuten hedelmä, ihan syötävää sellainen. Eli ennen kuin kuori on kuivunut ruskeaksi, se on syömäkelpoinen, näin vihreänä. Silloin hedelmäkiven sisällä mantelin sisus on vielä pehmeä ja täynnä maitomaista litkua.
    Myös aprikoosin hedelmän kivi sisältää syöttävän sisuksen. Niitä on myös erilaisia, kuten manteleitakin: makeita ja karvaita.

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Tuohan olikin mielenkiintoinen tieto manteleista. Kokeilin maistaa vihreää mantelia, mutta revin siitä sen vihreän kuoren pois ja sisällä ollut pehmeä ja litkuinen manteli ei oikein maistunut miltään. Taidan ehtiä vielä kokeilla uudelleen, tämän viikon loppu vielä Espanjassa. Tuo hunajahomma on tosi mielenkiintoinen. Odotan sitä, että pääsemme jakamaan tuliaisemme lapsillemme ja lastenlapsillemme, ja sitten saamme tietoa siitä, millaisia maistiaisemme ovat käytössä.

5. askoleppilampi

Vieläköhän tuolla Colmenarin rinteillä kannattaisi käydä? Ehdimme sinne halutessamme 8.2. Jotenkin jäi jutuistanne mielikuva, että tämä reitti olisi mielenkiintoisempi/kauniimpi kuin se Guaron. Kumpaa suosittelette? Laita vaikka yv. WhatsAppissa. Kiitos hienosta jutusta!

1. Aila ja Juha Kirjoittaja

Vastasin yv:llä kyllä, mutta en oikein osaa sanoa. Molemmat ovat hyviä, eli ehkä kannattaa käydä paikan turistisivuilla katsomassa, mitä muuta nähtävää on kuin ne rinteet. Että osaa valita. Ja jos niihin ajaa autolla, matkan varrelle jää myös mukavia poikkeamiskohteita. Hyvää matkaa, nauttikaa!